Kijk op Kieft
TENTOONSTELLING IN MUSEUM IN HET HOUTEN HUIS
A
Technieken
D
Ja
Maria Geveke-Pieters
Laten we de kunst van Kieft tot ons nemen.
Het belangrijkste bij een portret is om het
Zij werd geboren in 1789 te
Amsterdam en is in 1817 te
Lisse gehuwd met zadelma
ker Jan Hartwig Geveke. Op
haar 68ste levensjaar is ze
door Kieft geportretteerd.
Haar echtgenoot was toen
is
Bi
st
O|
bi
zi
bi
bi
vt
Di
va
A<
zi<
vr
bi
na
de
he
lit
re
ki
b
b
lij
V;
H
va
te
O
ac
ke
In
m
M
de
na
Tweehonderd jaar geleden bestond de fotografie nog niet. Wie een land schap of zelfs een
portret aan de muur wilde hangen en voor het nageslacht wilde bewaren, zocht een (kunst)
schilder. Bijvoorbeeld de getalenteerde Rijper portretschilder Jan Kieft
De bewijzen van dit talent hangen in mu
seum In 't Houten Huis; een unieke verza
meling bijeengebracht uit museumdepots
en van de haken gehaald bij particulieren
uit onze regio tot België aan toe!
gezicht van de geportretteerde (naar alle
waarschijnlijkheid ook de opdrachtgever
(ster), zo natuurgetrouw weer te geven.
Een portret moet 'lijken'. Jan Kieft heeft
hiervan veel werk gemaakt. Maar om de
identiteit van de man of vrouw weer te ge
ven is een gezicht alleen niet voldoende.
De militair staat in vol ornaat met alle ere
tekens van de gevechtshandelingen en de
dame heeft haar hoofdtooi met kant, goud
en edelstenen uit de kast ge
haald.
De achtergrond op het doek
is minder belangrijk; het mag
niet afleiden. Een gordijn is
zo'n gewilde coulisse, half
open en daardoor weer uit
nodigend om met een land
schapje de achtergrond in te
vullen. Een landschapje dat
ook weer een relatie heeft
met de geportretteerde. Ten
slotte zijn er details die een
eigen verhaal verhullen, zo
als een brief of een boek.
Even stilstaan bij enkele schil
derijen om de'geheimen'van
Kieft te ontdekken.
52