Kijk op Kieft TENTOONSTELLING IN MUSEUM IN HET HOUTEN HUIS A Technieken D Ja Maria Geveke-Pieters Laten we de kunst van Kieft tot ons nemen. Het belangrijkste bij een portret is om het Zij werd geboren in 1789 te Amsterdam en is in 1817 te Lisse gehuwd met zadelma ker Jan Hartwig Geveke. Op haar 68ste levensjaar is ze door Kieft geportretteerd. Haar echtgenoot was toen is Bi st O| bi zi bi bi vt Di va A< zi< vr bi na de he lit re ki b b lij V; H va te O ac ke In m M de na Tweehonderd jaar geleden bestond de fotografie nog niet. Wie een land schap of zelfs een portret aan de muur wilde hangen en voor het nageslacht wilde bewaren, zocht een (kunst) schilder. Bijvoorbeeld de getalenteerde Rijper portretschilder Jan Kieft De bewijzen van dit talent hangen in mu seum In 't Houten Huis; een unieke verza meling bijeengebracht uit museumdepots en van de haken gehaald bij particulieren uit onze regio tot België aan toe! gezicht van de geportretteerde (naar alle waarschijnlijkheid ook de opdrachtgever (ster), zo natuurgetrouw weer te geven. Een portret moet 'lijken'. Jan Kieft heeft hiervan veel werk gemaakt. Maar om de identiteit van de man of vrouw weer te ge ven is een gezicht alleen niet voldoende. De militair staat in vol ornaat met alle ere tekens van de gevechtshandelingen en de dame heeft haar hoofdtooi met kant, goud en edelstenen uit de kast ge haald. De achtergrond op het doek is minder belangrijk; het mag niet afleiden. Een gordijn is zo'n gewilde coulisse, half open en daardoor weer uit nodigend om met een land schapje de achtergrond in te vullen. Een landschapje dat ook weer een relatie heeft met de geportretteerde. Ten slotte zijn er details die een eigen verhaal verhullen, zo als een brief of een boek. Even stilstaan bij enkele schil derijen om de'geheimen'van Kieft te ontdekken. 52

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 52