iet
Aandrijving
Passagiers
Bemanning
De volgende 'Uit de Pen van..' is van Jenny Mulder
51
ste
de
eg
Toen museum In 't Houten Huis de Maria-Lijntje kocht, zijn er een aantal aanpassingen
voor passagiers aangebracht. Zo hebben wij de vloer in het ruim verhoogd om beter
naar buiten te kunnen kijken. Er is door Kramer Scheepsreparatie Machinefabriek in
Zaandam (Kees Kramer, één van de eigenaren, woont in De Rijp) een bordes en een trap
gemaakt om gemakkelijk in het ruim te komen. Tevens is er een huif opgezet, zodat je bij
regen droog kunt zitten. Alle zijflappen kunnen omhoog. Tenslotte is er een lift aange
bracht, zodat ook rolstoelers mee kunnen.
Wij varen met groepen van minimaal 10 personen naar allerlei bestemmingen, zoals
de Museummolen in Schermerhorn, een 'Rondje Starnmeer'en het Fort bij Spijkerboor.
Meer informatie op www.houtenhuis.nl/varen.
De Maria-Lijntje wordt door vrijwilligers bemand. Zij zorgen voor het varen en onder
houd. Schippers zijn momenteel: Ruud Aries, René van Essen, Dick van der Goot, Frits Lie
man, Chris Martin, Henk van der Molen, Cees Molenaar, Michel Negenman, Dirk Scher
merhorn, Bart Valom, Sjoerd van der Wal en Johan Warnaar.
Ook is er weer een motor in geplaatst. Het is een drie cilinder Kromhout motor uit 1938.
Het was één van de twee motoren die het waterpeil van het vliegveld Bergen op orde
moesten houden. De motor is al een bezienswaardigheid op zichzelf.
In 1970 is het schip in Amsterdam terecht gekomen. Het werd omgebouwd tot woon
boot. Zo werd de oude Industriemotor eruit gehaald en veranderde de machinekamer
in badkamer met douche en toilet. In Amsterdam heeft het schip vier verschillende ei
genaren gehad. Het heeft ook nog een tijdje'Scarpio'geheten. De laatste Amsterdamse
eigenaar heeft er jarenlang aan gewerkt om het schip weer in zijn oude staat te doen
herleven. De deels verrotte houten opbouw is eraf gehaald. Het roefje is weer in de oor
spronkelijke staat teruggebracht en er zijn weer luiken over het ruim gelegd.
je-
nis
ds-
en
De
13.
jd-