<7J De Spaanbrug c Bruggen over de ringvaart 4 Nadat het grote Schermeer is drooggema len, houdt een ringvaart het oude en nieu we land gescheiden. Bruggen moeten het oude Schermereiland en de nieuwe Scher- merpolder gaan verbinden. De bedijkers van de polder stellen strenge eisen aan de bruggen, ook als deze door particulier ini tiatief tot stand komen: ‘dat alle brugghen soo ghemeen als particulier, sullen gheleyt werden, op alsulcke wyte ende hoochte als Op aandringen van het dorp Schermer horn worden dit zonder uitzondering val bruggen (ophaalbruggen). Verder neemt men de nodige maatregelen om te berei ken dat kleine bootjes ook bij ongeopen- by Dyck-graef ende Heemraden sal werden verordonneert ende anders niet'. de brug kunnen passeren: ‘dat men tot het maken van de bruggen zal stellen zeker peil, zulks men deselve wel zal hoger en niet lager leggen'. De bedijkers voelen zich echter niet ver antwoordelijk voor aansluitende wegen naar de bruggen op het oude land. en Driehuizen getekend waarvan één bij het buurtschap Wout-huysen en één bij het buurtschap De Laen. Het is twijfel achtig of deze bruggen daadwerkelijk zijn gebouwd. Op kaarten van later datum staan ze niet getekend en ook in oude do cumenten worden ze niet vermeld. Ook op de kadasterkaart van 1811-1832 is er Op een kaart, in 1635 getekend door Pie ter Wils, zijn vier bruggen tussen Laanweg Ir u n e o 9 h s P d v d I Ie IV n< 9 ei c< rr O' zi al 9' 01 Een smalle brug die Eilandspolder en Schermer verbindt, onopvallend en alleen toeganke lijk voor tweewielers en wandelaars. Maar ook met een geschiedenis. Wie weet nog waar de naam Spaanbrug vandaan komt, waarom deze werd gebouwd en dat er tolgeld betaald moest worden? Oud en versleten bijna voorgoed verdwenen, maar dankzij protesten van de bewoners uit de Menningweer toch behouden. Gelukkig maar, want hoe onopvallend ook, de brug verdient het dat haar kleine, maar in teressante geschiedenis bewaard blijft. I ///j Grootschemw

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 4