I ,Al 40 het eiland geraken. Alleen in de winter als het ijs dik genoeg is, worden er planken over de Markervaart, op het ijs, gelegd zo dat de bewoners met de benenwagen de vaste wal kunnen bereiken. Op de overige locaties waar ponten waren, kon je ook op een andere manier de overzijde bereiken, al vergde dat wel een, soms lange, omweg. Het huidige pont heeft, vooral in het week einde, ruime vaartijden. In de tijd van de kabelpont was dat anders. De bewoners hadden toen ook bijna allemaal een ei gen schuitje. Dat was ook makkelijk als de jeugd ging stappen, die namen een eigen bootje mee naar de Starnmee-kant en hoopte dan dat deze er nog zou liggen als je 's avonds laat (of 's morgens vroeg) thuis kwam. De bootjes werden niet op slot gelegd en dus kon iedereen die naar huis wilde op De Woude een willekeurig bootje pakken. Dat gebeurde dan ook met enige regelmaat. Ik kan me een paar keer herinneren dat toen ik met wat toen mijn vriendin (later mijn vrouw) terugkwam en zij naar huis wil de (haar ouders woonden op De Woude) er geen bootje meer lag. Op het slipje na gingen de kleren uit en er werd naar het eiland gezwommen. Aldaar werd een niet op slot liggend bootje gepakt en daarmee kwam ze dan weer naar de Starnmeer-zij- de roeien om haar kleren op te halen. Met dat bootje ging ze dan inclusief haar kleren weer retour naar De Woude. Het zal waar schijnlijk zomer geweest zijn en ik bleef kij ken of het allemaal wel goed ging. Veilig heid zal niet de enige reden geweest zijn waarom ik bleef kijken. V c h C f je zi R (f e D K h a. L, te is Vi d’ Hef pontje van De Woude

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 40