F; D 34 dus nooit zo gelegen hebben als die brug haaks op het kanaal lag. Of die andere vlotbrug er dan wel was? Afstanden op het kaartje zijn in ellen. Welke el dan gebruikt is, staat er niet bij, dus dat schept ook geen duidelijkheid. Ook de tekst die de bestuurders van de Starnmeer in de Haarlemse Courant plaats ten, roept de nodige vraagtekens op. Als de nieuwe, grote pont haaks op het kanaal heeft gevaren, evenals het pont dat ik en velen met mij nog kan herinneren, voer het niet van de Starnmeer op de Beemster, maar van de Starnmeer op het Kamerhop. Eventueel zou dan de naam Eilandspolder nog gebezigd kunnen worden, maar de Beemster lijkt mij uitgesloten. Rest de over de Knollendammervaart ge tekende vlotbrug. Daar is tot dusver niets over gevonden dan alleen deze tekening. Wel werd er een aanbesteding gevonden in het Haarlems Dagblad van een draai brug. Die vond plaats in 1892, en omdat J. Oldenburg te Bergen het laagst inschreef, mocht hij de brug bouwen voor de som De draaibrug voordat deze in december 1966 werd gesloopt. Ei rr rr te w et U bi rr ir ei o; VI cl te ei la ir N o Ie Ei rr d h Wat verder opvalt aan de tekening op pa gina 33 is dat er aan de noordzijde van het kanaal, tussen het Kamerhop en het Verlo ren Eind, helemaal geen brug is getekend. Dit terwijl er wel nieuwe rij- en jaagwegen op zijn aangegeven. Ook de plaatsing van de eventuele vlotbrug over de Knol lendammervaart is m.i. twijfelachtig. Ver wacht mag worden dat die zoveel mogelijk tegen het kanaal aan zou hebben gelegen, dus op de plaats van de latere draaibrug en vermoedelijk eveneens de plek van de houten wipbrug. Er moest dus tol worden betaald worden als men over de brug over de Knollen dammervaart ging. Er staat niet bij of dat het geval was in beide richtingen en ook niet wie of wat die tol dan hief. Was het de polder Starnmeer of de Banne (gemeente) Jisp? Dat laatste is niet zo'n heel vreem de gedachte als je bedenkt dat er ook tol betaald moest worden als men vanuit de Starnmeer de Markerpolder inging. Het volgende citaat komt uit het Starn- - van fl. 12879 gul den Voor zijn voorganger - een houten wipbrug - moest lange tijd tol betaald wor den. In het boekje "Jisp en Spijker boor in oude an sichten deel 2" staat: 'Overigens lag hier vroeger een wipbrug en moest er tol worden be taald, hetgeen werd opgeheven in april 1857'.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 34