F;
D
34
dus nooit zo gelegen hebben als die brug
haaks op het kanaal lag. Of die andere
vlotbrug er dan wel was? Afstanden op het
kaartje zijn in ellen. Welke el dan gebruikt
is, staat er niet bij, dus dat schept ook geen
duidelijkheid.
Ook de tekst die de bestuurders van de
Starnmeer in de Haarlemse Courant plaats
ten, roept de nodige vraagtekens op. Als
de nieuwe, grote pont haaks op het kanaal
heeft gevaren, evenals het pont dat ik en
velen met mij nog kan herinneren, voer
het niet van de Starnmeer op de Beemster,
maar van de Starnmeer op het Kamerhop.
Eventueel zou dan de naam Eilandspolder
nog gebezigd kunnen worden, maar de
Beemster lijkt mij uitgesloten.
Rest de over de Knollendammervaart ge
tekende vlotbrug. Daar is tot dusver niets
over gevonden dan alleen deze tekening.
Wel werd er een aanbesteding gevonden
in het Haarlems Dagblad van een draai
brug. Die vond plaats in 1892, en omdat J.
Oldenburg te Bergen het laagst inschreef,
mocht hij de brug bouwen voor de som
De draaibrug
voordat deze in
december 1966
werd gesloopt.
Ei
rr
rr
te
w
et
U
bi
rr
ir
ei
o;
VI
cl
te
ei
la
ir
N
o
Ie
Ei
rr
d
h
Wat verder opvalt aan de tekening op pa
gina 33 is dat er aan de noordzijde van het
kanaal, tussen het Kamerhop en het Verlo
ren Eind, helemaal geen brug is getekend.
Dit terwijl er wel nieuwe rij- en jaagwegen
op zijn aangegeven. Ook de plaatsing
van de eventuele vlotbrug over de Knol
lendammervaart is m.i. twijfelachtig. Ver
wacht mag worden dat die zoveel mogelijk
tegen het kanaal aan zou hebben gelegen,
dus op de plaats van de latere draaibrug
en vermoedelijk eveneens de plek van de
houten wipbrug.
Er moest dus tol worden betaald worden
als men over de brug over de Knollen
dammervaart ging. Er staat niet bij of dat
het geval was in beide richtingen en ook
niet wie of wat die tol dan hief. Was het de
polder Starnmeer of de Banne (gemeente)
Jisp? Dat laatste is niet zo'n heel vreem
de gedachte als je bedenkt dat er ook tol
betaald moest worden als men vanuit
de Starnmeer de Markerpolder inging.
Het volgende citaat komt uit het Starn-
-
van fl. 12879 gul
den Voor zijn
voorganger - een
houten wipbrug
- moest lange tijd
tol betaald wor
den. In het boekje
"Jisp en Spijker
boor in oude an
sichten deel 2"
staat: 'Overigens
lag hier vroeger een
wipbrug en moest
er tol worden be
taald, hetgeen werd opgeheven in april 1857'.