4
-
de
ve
7 HetSestuur vm ie STARNMEER, maakt aandc daarbij belanghebbenden bekenddat met den eersten AtignsoJS
aanstaandede nieuwe groot? PONT, vervangende de aftteschafte l-Mrvg, aan het Groot Noord-Hollandsch Kanaal bj
liet Spijkerboor in gereedheid zal zijn, en J "’J J“ J‘ n- -
Starnmeer 19 Juli/' 1828.
daardoor de passagie van de Starnmeer op de Beemster geheel hersteld is.
DIRK BEK, Secretaris,
En dan nog maar één (of twee?)
nt
Nog een vlotbrug?
Starnmeer
Jisperveld
Heeren
Kamerhop
Beemster
't Wijd
7 |'Z 6 A4M.<090
■ij-
de
tone bewoners, weten nog dat het pontje
voer, maar dat op Spijkerboor ook ooit een
vlotbrug heeft gelegen naar de overkant,
is voor velen onbekend en alleen nog te
achterhalen in oude stukken.
(nog) niet gevonden. Een mooi onderwerp
om nog eens verder te graven.
Onder leiding van Ir. Jan Blanken kwam
in december1824 het Noordhollandsch
Kanaal gereed. Deze ingenieur van water
staat was ook de bedenker van de vlot
brug. Er kwamen er velen over het Kanaal,
uiteindelijk zo'n veertien stuks, waaronder
een bij Spijkerboor. Blijkens bovenstaand
krantenbericht uit de Opregte Haarlemsche
Courant van juli 1828, heeft de vlotbrug
van Spijkerboor er slechts kort gelegen
Hieronder staat een getekende kaart, die ik
vond, bij het Noordhollands Archief. Daar
op is behalve van een vlotbrug over het
Noordhollandsch Kanaal, sprake van nog
een vlotbrug.
Deze kaart kan m.i. nooit correct zijn. De
Knollendammervaart (oostelijke ringvaart
Starnmeer) en de Beemsterringvaart of
Spijkerboorder Wijd liggen op deze teke
ning niet tegenover elkaar, terwijl dat in
werkelijkheid wel zo is en altijd zo geweest
is. De vlotbrug over het NH-Kanaal kan
Knol-
len-
dam-
mer-
vaart
ri
ar
iet
als
>t-
de
■If-
en
:h-
Tijdens een bezoek aan de Oudheidkundi
ge vereniging in het voormalige raadhuis
van Graft, stuitten we op een oude kaart
waarop zo'n vlotbrug te zien was vanaf de
Kogerpolder naar de dijk die tussen het
Noordhollandsch Kanaal en het Alkmaar-
dermeer ligt. Die vlotbrug lag dus over de
Markervaart, parallel aan het kanaal
Niemand die het meer weet. We kwamen
erop toen we aan de praat raakten over
jaagpaden en het enorme aantal paarden
dat nodig was om grote schepen te jagen.
Die dijk zou dan dus als jaagpad gebruikt
kunnen zijn geweest, maar het zou dan
logisch zijn dat ook aan de zijde van Aker
sloot een brug of eventueel een dam zou
zijn gemaakt. Hierdoor zou een aaneen
gesloten traject ontstaan. Iets wat bij het
schepen jagen in feite onmisbaar is.
De verbinding bij Akersloot hebben we