4 - de ve 7 HetSestuur vm ie STARNMEER, maakt aandc daarbij belanghebbenden bekenddat met den eersten AtignsoJS aanstaandede nieuwe groot? PONT, vervangende de aftteschafte l-Mrvg, aan het Groot Noord-Hollandsch Kanaal bj liet Spijkerboor in gereedheid zal zijn, en J "’J J“ J‘ n- - Starnmeer 19 Juli/' 1828. daardoor de passagie van de Starnmeer op de Beemster geheel hersteld is. DIRK BEK, Secretaris, En dan nog maar één (of twee?) nt Nog een vlotbrug? Starnmeer Jisperveld Heeren Kamerhop Beemster 't Wijd 7 |'Z 6 A4M.<090 ■ij- de tone bewoners, weten nog dat het pontje voer, maar dat op Spijkerboor ook ooit een vlotbrug heeft gelegen naar de overkant, is voor velen onbekend en alleen nog te achterhalen in oude stukken. (nog) niet gevonden. Een mooi onderwerp om nog eens verder te graven. Onder leiding van Ir. Jan Blanken kwam in december1824 het Noordhollandsch Kanaal gereed. Deze ingenieur van water staat was ook de bedenker van de vlot brug. Er kwamen er velen over het Kanaal, uiteindelijk zo'n veertien stuks, waaronder een bij Spijkerboor. Blijkens bovenstaand krantenbericht uit de Opregte Haarlemsche Courant van juli 1828, heeft de vlotbrug van Spijkerboor er slechts kort gelegen Hieronder staat een getekende kaart, die ik vond, bij het Noordhollands Archief. Daar op is behalve van een vlotbrug over het Noordhollandsch Kanaal, sprake van nog een vlotbrug. Deze kaart kan m.i. nooit correct zijn. De Knollendammervaart (oostelijke ringvaart Starnmeer) en de Beemsterringvaart of Spijkerboorder Wijd liggen op deze teke ning niet tegenover elkaar, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is en altijd zo geweest is. De vlotbrug over het NH-Kanaal kan Knol- len- dam- mer- vaart ri ar iet als >t- de ■If- en :h- Tijdens een bezoek aan de Oudheidkundi ge vereniging in het voormalige raadhuis van Graft, stuitten we op een oude kaart waarop zo'n vlotbrug te zien was vanaf de Kogerpolder naar de dijk die tussen het Noordhollandsch Kanaal en het Alkmaar- dermeer ligt. Die vlotbrug lag dus over de Markervaart, parallel aan het kanaal Niemand die het meer weet. We kwamen erop toen we aan de praat raakten over jaagpaden en het enorme aantal paarden dat nodig was om grote schepen te jagen. Die dijk zou dan dus als jaagpad gebruikt kunnen zijn geweest, maar het zou dan logisch zijn dat ook aan de zijde van Aker sloot een brug of eventueel een dam zou zijn gemaakt. Hierdoor zou een aaneen gesloten traject ontstaan. Iets wat bij het schepen jagen in feite onmisbaar is. De verbinding bij Akersloot hebben we

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 33