I\ Schermer verbinden. Cora Ney-Bruin Bronnen: 14 Nog altijd is het de plek waar scholieren vanuit de Menningweer op elkaar wachten Met dank aan Diederik Aten, Marden en Lau van Dam, Bets Schot, Dick de Geus, Klaas Ney Ti k( ei ei Piet van Dam, jongste zoon en geboren in 1942: "Ik ben de jongste van de tien kinderen en in 1967 uit de boerderij vertrokken. Lau en Tinie deden toen al het boerenbedrijf. Ik weet niet anders dan dat de brug daar lag. Ik kan me het tolhek ook nog heel goed herinneren, ben er als kind ook vaak naar toe gerend. Vanuit de Menningweer moesten ze eerst door het hek dat er stond om de koeien tegen te houden, dus als je dat hek hoorde opengaan, dan wist je al dat er iemand aankwam die ook de brug over wildeen dan ging je al. Als ze van de Schermer kwamen dan moesten ze soms even wachten voor we er waren om open te doen, en eerst betalen natuurlijk. Ik weet er niet van dat we zelf het geld mochten houden, volgens mij heb ik het altijd ingeleverd, dat ging in een speciaal potje en werd gedeeld met Veldhuis. Een enkele keer stonden er mensen die heel verbaasd waren dat het een tolbrug was. Soms weigerden ze te betalen en gingen terug. Niet vaakwant er waren maarweinig toeristen in die tijd. Het waren bijna altijd brommers, fietsen of lopers die erover gingen. Een heel enkele keer een auto. Als ik me goed herinner stond er ook een bord met tarieven. Een auto was het duurst. Wij brachten zelf twee keer per dag met paard en kar de melkbussen over de brug, net als buurman Veldhuis. Van daar werden ze opgehaald door de melkrijder. Als in een droge zomer de regenput leeg raakte dan kregen we de bussen gevuld met water terug van de fabriek, dat was mooi, want we hadden nog geen waterleiding. De brug werd wel steeds slechter, voor al de palen die in het water stonden hadden soms nogal te lijden van de bietenschuit. Die haalde bieten op vanuit de Schermer, hij meerde af bij de bietensteiger tussen de brug en de Laanweg. Op de terugweg nam hij natte bietenpulp mee, dat we gebruikten voor vee voer. Maar de lege schuit was vooral met harde wind moeilijker te besturen, en daarom voer hij nogal eens tegen de palen van de brug. Soms kon hij leeg en met een hoge water stand ook nauwelijks onder de brug door. Dan liep de schuit vast tegen de brug. Ook niet best natuurlijk. Ik denk dat de tol eind jaren '50 of wat later verdween. Het hek stond open en iedereen kon er over..". om gezamenlijk naar Alkmaar te fietsen. Fier en met spierwit leuningwerk blijft de brug van Spaan hopelijk nog heel lang het nis lang verbonden geweest met de twee boerderijen en families die erin woonden. Met de nieuwe Spaanbrug is die band voorgoed verbroken. De boerenbedrijven oude land van de Menningweer met de zijn verdwenen, de families overleden of verhuisd. Weinigen herinneren zich nog dat het ooit een tolbrug was, breed ge noeg voor kleine vrachtauto's. Maar "een rondje Spaanbrug'is een begrip, het is een geliefd ommetje voor buurtbewoners en recreanten, en als de Driehuizer Ijsclub in de zomer haar traditionele brug-tot-brug marathon organiseert, is hier de startplek R.A.A. Alkmaar; OHV archief Sip Kregel en de Driehuizer brug het einddoel. Fotomateriaal: OHV; Arie Barendregt; E. Berkhout

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 14