9'
Woensdag den 24 sten October 1849 reeds
naai vaart. De nieuwe verbinding met de
6
Zaanstreek bewijst zijn bestaansrecht; het
aantal schepen dat door het nieuwe ka
naal vaart, stijgt jaarlijks. Het bestuur van
de Kanaal- en Zaanverbindingmaatschap-
pij is meer dan tevreden als de exploitatie
niet alleen sluitend wordt, maar zelfs een
overschot toont. Men besluit de dijk langs
het kanaal van een wegdek te voorzien en
ook worden er verschillende andere extra
werkzaamheden uitgevoerd.
Jc
Pi
O
SC
g<
P'
St
m
re
H
ai
5/
d,
rr
K>
ei
rr
Jc
is
la
n<
Vc
w.
or
Zi
IE
hi
Ni
nt
g«
ge
ne
P«
ge
sc
ge
oc
m
en
de
Dat niet alle schepen zonder problemen
door het nieuwe kanaal kunnen varen,
blijkt uit een vermelding in het Haarlems
Dagblad van 14 januari 1888:
Het Noorsche houtschip, De Harmoniën,
van Frederikstad, zou van Nieuwediep naar
Zaandam worden overgebracht om ge-
De kosten zijn geraamd op f 40.000, hier
voor krijgen de Wormerveerse fabriekan- het eerste schip door het Kogerpolderka-
ten een behoorlijke verbinding tussen
de Zaan en het Noordhollandsch Kanaal,
benevens in de Kogerpolder een overslag
haven voor zeeschepen. Hiermee wordt
men onafhankelijk van Amsterdam en, zo
verwacht men, zullen ook de vracht- en
overlaad kosten aanzienlijk dalen.
Het plan blijkt levensvatbaar en als de
concessie voor zowel de aanleg als het
recht van tolheffing (havengeld voor de
ligplaats en doorvaartgeld voor de bin
nenschepen) zijn verkregen, wordt in juli
1849 begonnen met de werkzaamheden.
Het is zomer, de weersomstandigheden
zijn gunstig en met voldoende mankracht
en inmiddels ook graafmachines verloopt
het graven van het nauwelijks één kilome
ter lange kanaal zo voorspoedig, dat op
markervaart