9' Woensdag den 24 sten October 1849 reeds naai vaart. De nieuwe verbinding met de 6 Zaanstreek bewijst zijn bestaansrecht; het aantal schepen dat door het nieuwe ka naal vaart, stijgt jaarlijks. Het bestuur van de Kanaal- en Zaanverbindingmaatschap- pij is meer dan tevreden als de exploitatie niet alleen sluitend wordt, maar zelfs een overschot toont. Men besluit de dijk langs het kanaal van een wegdek te voorzien en ook worden er verschillende andere extra werkzaamheden uitgevoerd. Jc Pi O SC g< P' St m re H ai 5/ d, rr K> ei rr Jc is la n< Vc w. or Zi IE hi Ni nt g« ge ne P« ge sc ge oc m en de Dat niet alle schepen zonder problemen door het nieuwe kanaal kunnen varen, blijkt uit een vermelding in het Haarlems Dagblad van 14 januari 1888: Het Noorsche houtschip, De Harmoniën, van Frederikstad, zou van Nieuwediep naar Zaandam worden overgebracht om ge- De kosten zijn geraamd op f 40.000, hier voor krijgen de Wormerveerse fabriekan- het eerste schip door het Kogerpolderka- ten een behoorlijke verbinding tussen de Zaan en het Noordhollandsch Kanaal, benevens in de Kogerpolder een overslag haven voor zeeschepen. Hiermee wordt men onafhankelijk van Amsterdam en, zo verwacht men, zullen ook de vracht- en overlaad kosten aanzienlijk dalen. Het plan blijkt levensvatbaar en als de concessie voor zowel de aanleg als het recht van tolheffing (havengeld voor de ligplaats en doorvaartgeld voor de bin nenschepen) zijn verkregen, wordt in juli 1849 begonnen met de werkzaamheden. Het is zomer, de weersomstandigheden zijn gunstig en met voldoende mankracht en inmiddels ook graafmachines verloopt het graven van het nauwelijks één kilome ter lange kanaal zo voorspoedig, dat op markervaart

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2018 | | pagina 6