IK
z>
Het Kogerpolderkanaal
schermer
S l «SI tv
kogerpolder
5
maar of hier eveneens een herberg staat,
is niet bekend.
Het scheepsjagen is een aantrekkelijk be
roep, de jaaglonen zijn pittig en er is, be
halve bij stormweer en strenge vorst, altijd
wel werk. Een aantal mannen die van ver
zijn gekomen en voorheen aan het ka
naal werkten, worden scheepsjager. Het
is druk op het water, in 1828 maken circa
700 schepen gebruik van het kanaal en in
1841 ligt dit aantal op 1700. Vanaf 1850
komen er meer stoomschepen, deze va
ren op eigen kracht, alhoewel daarmee de
hoogtijdagen voor de scheepsjagers voor
bij zijn, duurt het nog vele jaren voor deze
beroepsgroep helemaal zou verdwijnen.
Vanaf Alkmaar loopt het Noordhollandsch
Kanaal langs de Schermer, Kogerpolder en
Starnmeer naar Purmerend en zo verder
naar Amsterdam. Er is geen directe verbin
ding tussen het Noordhollandsch Kanaal
en de Markervaart. De lange vaarweg over
Purmerend is een groep Wormerveerse
fabrikanten een doorn in het oog. Zij zien
heel goed in dat een rechtstreekse verbin
ding tussen het Noordhollandsch Kanaal
en de Markervaart de vaartijd naar hun fa
brieken aanzienlijk kan verkorten. Er wordt
vergaderd, plannen gemaakt, getwijfeld,
onderhandeld met grondeigenaren en het
polderbestuur van de Kogerpolder, en er
wordt vooral ook veel gerekend.
igerpolder
inaai
?n
)it
is-
et
te
ta-
ee
ol-
sat
er-
;rg
an
ijk,
ns
?n
ist
an
de
ch
fi
at
n-
tie
ti
an
en
?el
dt
iet
irt,
ter
de woude
Deze plankaart van de Kanaal- en Zaanverbindingmaatschappij uit 1847 laat zien hoe de
situatie rond het Kogerpolderkanaal eruit moet gaan zien.
De nieuw opgerichte 'Kanaal- en Zaanver-
bindingmaatschappij'maakteen plankaart
en hakt tenslotte de knoop door: door de
Kogerpolder zal een verbinding tussen
Markervaart en Noordhollandsch Kanaal
worden gegraven. De Markervaart wordt
uitgediept en vanaf De Woude met een
dijk afgesloten van het Alkmaardermeer.
alkmaarder
meer
e i i n
o
starnmeer