wyzen verbonden zyn" Adriaan als islamkenner Liefdesdichter en huwelijk 9 I IB: isteling van oeding van ge aan Adri- 1700 werd hij daar benoemd. Hij toog wel gemoed naar Utrecht en ving zijn ambt aan op 1 februari 1701 met de redevoering Ora tio pro lingua persica et Cognatis literis orien- talibus (ter aanprijzing van de Perzische taal en de verwante Oosterse Letteren). In zijn inaugurale rede benadrukte Adriaan het belang van de studie van het Perzisch. Re- land meende dat Hebreeuws de oorsprong van de taal was en daarom de Oosterse ta len de studie van het Oude Testament kon verhelderen. Hij bestudeerde ook de talen van Japan, China en Zuidoost-Azië die hij in verband bracht met de Amerikaanse indianentalen. Zijn studies bundelde hij in zijn Dissertatio- num miscellaneatum partes tres [Drie delen gemengde verhandelingen 1706-1708]. Zeker, Adriaan Relandus was een gelovig protestant. Tegelijkertijd wilde hij ook een wetenschapper zijn, voor wie het zoeken naar waarheid een bijna heilige opdracht was. Ook als dit betekende dat hij, in te genstelling tot veel van zijn tijdgenoten, ill! d hem een de Ooster- i in Westfa- tot het Huis ?nde ziekte eld hem in \msterdam. ?t mee met m Portland, 9 werd hem ichap in de ouden, een :e leerstoel. in septem- ig De incre- t hoe seculo, kiemkracht, a te denken oratie toont kenner van ancis Bacon, zartes. i Harderwijk d van het be- ?n der bewys- ?t de hevigste e eeuwe lang waer toe hy en willende aen geene leering alleen de eenige sekte van geboren. Adriana zou al in 1707 komen te overlijden. Als nakomertje kwam in 1716 hun zoon Johannes Hubartus ter wereld. In zijn jonge jaren ontpopte Adriaan zich als liefdesdichter door Galatea te schrijven, een Latijns gedicht van 132 regels, dat ver haalt over Galaté die zijn gelukkige gelief de per schip naar het buitenland ziet ver trekken, maar omkomt bij een schipbreuk. Zijn beroemdste werk op het gebied van Latijnse dichtkunst. Viel het in de periode kunnen bestrijden door verkondiging dat Adriaan zich op het liefdespad begaf? het evangelie onder de moslims. Het lijkt erop, want in 1702 huwde hij met Johanna Catharina Teelinck (1682-1744). Zij was de dochter van de oud-burgemeester van Zierikzee, mr. Johan justusz. Teelinck (1643-1689) en Maria rochusd. Hoffer (1646-1720). In 1703 en 1705 werden resp. dochters Catharina-Elisabeth en Adriana BB Hij was daarom verheugd dat hij, op aan beveling van Bentinck en de koning, de Gelderse Hogeschool kon verlaten om hoogleraar te worden in de Oosterse talen In 1705 werd Adriaans belangrijkste werk en oudheden in Utrecht. Op 4 november gepubliceerd De religione mohammedica, over de mohammedaanse godsdienst. Als een van de eerste wetenschappers in het Westen gaf hij hierin een zo objectieve mo gelijke beschrijving van de islam doormid del van een Latijnse vertaling van een Ara bisch bron. In het tweede deel ontwarde hij allerlei misvattingen en vooroordelen over de islam van die tijd. In dit deel was ook een uitvouwbare gravure opgenomen die een beeld gaf van het binnenplein van de Grote Moskee te Mekka. Het was voor het eerst dat een correct beeld van de Gro te Moskee met de Ka'aba in Europa werd getoond. Reland had deze bemachtigd via collega Michael Eneman uit Uppsala (Zwe den), die een tekening had gekregen van een moslim. Mekka met zijn moskee, was en is ontoegankelijk voor niet-moslims. Een van die vooroordelen over de islam was de veronderstelling dan moslims dom waren. Reland wees in zijn werk over de mohammedaanse godsdienst op hun hoogstaande literatuur en pleitte voor een wetenschappelijker aanpak door hun lite raire werken te lezen en daarover discus sies aan te gaan. Hij was bepaald geen ver dediger van de islam, maar meende met de kennis ervan doeltreffend de islam te van HF Ln? lö K* kJ *1 t 1? T I X I •- N D. lerfche

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 9