Cartografie 55 ;r t I stellingen. jIus of van n kompas, n dat later :e zeevaar tenden, en ?n de daar- n het lood aakte. was onge- sanse kust, zodra hun e geografi- i te vinden, e Zeevaar- jrders.Vas- arschijnlijk Canarische Websites: http://www.vocsite.nl/woordenlijst/naviagatie.html Samengevat is het kompas in al zijn eenvoud een ongelooflijk belangrijk instrument ge weest, en is dit nog steeds, bij de ontdekking van de wereld Bij het schrijven van dit stukje heb ik gebruik gemaakt van boeken over de zeevaart die wij thuis hebben staan en niet in de laatste plaats door de zeemanschappelijke kennis van mijn echtgenoot Rob. Gebruikte literatuur: Jean Randier, Nautische instrumenten, Kluwer 1e druk 1980, ISBN 90 201 1374 7 H.N. Kamer, Het VOC-retourschip, De Bataafsche Leeuw, Amsterdam 1995 ISBN 90 6707 335 0 De VOC in de kaart gekeken 1602-1799. Cartografie en navigatie van de Verenigde Oos- tindische Compagnie, SDU uitgeverij, 1988 ISBN 9012 05770 1 Truusje Goedings, Afsetters en meester-afsetters. De kunst van het kleuren 1480-1720 Van Tilt, Coers Roest, Arnhem, 2016 ISBN 978 94 6004 240 9 I Ij r is SS Omdat dit verhaal over navigeren gaat, wil ik ook de kaarten noemen die door zeevaar ders werden gebruikt. Aanvankelijk maakte men gebruik van 'leeskaarten' waarin de er varingen van voorgaande zeevaarders, bijvoorbeeld naar de Oost werden genoteerd. Een vervolg hierop was de'paskaart', een visuele versie van de leeskaart. In de loop van de 17e eeuw groeide Amsterdam uit tot de belangrijkste producent van boeken, kaarten en prenten in Europa. De kwaliteit van de Nederlandse kaarten behoor de tot de hoogste ter wereld. Befaamde kaartenmakers waren o.a. Plancius, Ortelius met zijn Theatrum Orbis Terrarum wereldtoneel), Mercator, Hondius, 1606, Willem Blaeu, Joan Blaeu. De Atlas Maior van Joan Blaeu is terecht wereldberoemd. Op de kaarten wordt bijna altijd een kompasroos met Franse lelie getekend. Vandaar dat ik de cartografie in dit verhaal wil vermelden, maar ook, omdat ik erg geïnteresseerd ben in kaarten en atlassen. Zou dat komen omdat er ooit een 'Van Santen' meester-afzet- ter is geweest in de 17e eeuw? Door deze ambachtslieden, die ‘const- en caert-afsetters' werden genoemd, werden boeken en atlassen dankzij de toevoeging van kleur ware pronkstukken. Ir «•Je JIJ- ’i i! R h 7' 51W* 1 1 I r 1 1 •’’i f.1 1 I X ^-.1 IW K’ 1 Ak y 1 f I 7 r I l J J -1 F I I i - f m I n M- /A */z r fli

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 55