vee schar- elf is weer Een beetje geschiedenis 1 Schreier- 'oor mari- antiek en aaien. Als n met het ?t magne- graadver- zeilsteen ek van de 53 1 an op één instructie jelijke op- onrustige ischapper geboren heerlijk is ijdmeting eligheid is r het door navigeren nt, en veel I. Ook een a graden, eetinstru- Passer en liniaal werden gebruikt voor het uitzetten van koersen op de kaarten. De vlakke voorstelling van de aarde was destijds aanleiding om coördinaten aan te hou den, namelijk hoek en afstand. Zo ontstaat vanzelf de navigatie: het kompas leverde met de hemelbreedte de hoek, het log de snelheid, zodat men, rekening houdend met de verstreken tijd, ook de afstand kende zon ten opzichte van de horizon meten en daardoor op zee de breedtegraad vaststellen. Logplankje: hiermee kon men de snelheid meten. Dieptelood: hiermee kon men de waterdiepte meten op de plaats waar het schip zich bevond. 'ijking die Ipool, was 1 tfl! -ól Over het tijdstip waarop het kompas precies is uitgevonden, bestaat onduidelijkheid. Het zou toegeschreven zijn aan Chinezen, Arabieren, Finnen, en anderen. Het principe van de windroos was al bij de Grieken bekend. Het noorden werd aanvan kelijk aangegeven door een pijlspits, speer of T (Tramontane); deze symbolen gingen $5 ca. 1492 over in de nu nog gebruikte 'fleur de lys' (Franse lelie). De lelie is in de leer der emblemata een symbool van de maagd Maria, van zuiverheid en maagdelijkheid. Een onderzoek naar een groot aantal 100) middeleeuwse kerken vanaf de 4e eeuw, wees uit dat de lengteas niet volgens de zon, maar volgens het kompas gericht was. De eerste Europese vermelding van het kompas dateert van de 12e eeuw, en de eerste be schrijving van 1269 (Petrus Peregrinus de Mariourt: Epistola de magnete). I Een octant SS K I: I Si' -rwv M' rli 1 LA .r. ^KK MIHI H ♦43 J J Jr 1 1 1 f .4 t 4 1 1 4 4 urt- (A I 1 4 i I Si I s I 4 ■o I I /til 1 v1 "G

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 53