Majolica en faience aardewerk: Kunstwerken met toegevoede waarde Richting Tuingracht 13, om dit alles te bewonderen 49 Wr! Ie gegoe- kunstui- 'stal'daar lege stal te majoli- elborden ro ook de jen'. i het boe- >m sloot- n. De bo lt uit een d zijn de gebleven er geres- en zestig grondei- /ers' veel gehaald, ilfpotten, van sli- majolica. Tichelaar j als het nderwerp iatie over afgelegd jit de 16e tieproces. museum •fje, begin sther Der- olica 2 zal ndse ma- oterscho- eologisch il zijn 180 Uitingen uit de Gouden Eeuw zijn ook doorspekt met symboliek. Een ooievaar in de'ziel' van het bord is niet naar verwacht het symbool van vruchtbaarheid, maar de statige vogel staat voor huwelijkstrouw, zorg voor kinderen en bedachtzaamheid. De haas daar entegen, met wel driemaal een nest jongen in het voorjaar, wordt in verband gebracht met wellust en vruchtbaarheid. Een mooi bord in de expositie is een wagen getrokken door twee paarden. Het hele gezin reist mee. Deze reis wordt gezien als de tocht door het leven. De leidsman heeft de teugels van twee paarden in handen. Eén paard zal het rechte pad aan houden, het tweede zoekt de vrijheid en zal een eigen richting willen gaan. Elk bord was een pronkstuk aan de wand. Immers de voorstelling, die de schilder in het glazuur heeft vastge legd heeft een bijzondere betekenis. Cupido's, bijbelse voorstellingen, por tretten en wapens van steden of perso nen spreken voor zich. Net als op de te gels uit de Gouden Eeuw zijn ook exotisch fruit als granaatappels, druiven en ananas afgebeeld, zo ook tulpen en kievietsbloemen met een knipoog naar de tulpenmanie rond 1635. £4* ’ij Met de oprichting van de VOC, begin 17e eeuw, kwam ook het Chinese porselein op de Nederlandse markt; een gewild product. De Nederlandse majolicabakkers maakten al snel borden met een z.g. Wan Li randmotief, genoemd naar de een na laatste keizer van de Ming dynastie. Halverwege de 17e eeuw probeerden steeds meer Nederlandse aardewerkbakkers het Chinese porselein te imiteren. Er ontstond een wit geglazuurd faience, de oorsprong van het Delfts blauw. Twee prachtige schotels uit particuliere verzamelingen geven op de tentoonstelling duidelijk het verschil aan van ma jolica versus faience: een majolica schotel met het wapen van Graft en een faience schotel met het wapen van De Rijp! WfJ’W O -F i}iS4 I'j - 1 i WOW

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 49