Majolica en faience
aardewerk:
Kunstwerken met toegevoede waarde
Richting Tuingracht 13, om dit alles te bewonderen
49
Wr!
Ie gegoe-
kunstui-
'stal'daar
lege stal
te majoli-
elborden
ro ook de
jen'.
i het boe-
>m sloot-
n. De bo
lt uit een
d zijn de
gebleven
er geres-
en zestig
grondei-
/ers' veel
gehaald,
ilfpotten,
van sli-
majolica.
Tichelaar
j als het
nderwerp
iatie over
afgelegd
jit de 16e
tieproces.
museum
•fje, begin
sther Der-
olica 2 zal
ndse ma-
oterscho-
eologisch
il zijn 180
Uitingen uit de Gouden Eeuw zijn ook doorspekt met symboliek. Een ooievaar in de'ziel'
van het bord is niet naar verwacht het symbool van vruchtbaarheid, maar de statige
vogel staat voor huwelijkstrouw, zorg voor kinderen en bedachtzaamheid. De haas daar
entegen, met wel driemaal een nest jongen in het voorjaar, wordt in verband gebracht
met wellust en vruchtbaarheid.
Een mooi bord in de expositie is een wagen getrokken door twee paarden. Het hele
gezin reist mee. Deze reis wordt gezien als de tocht door het leven. De leidsman heeft
de teugels van twee paarden in handen. Eén paard zal het rechte pad aan houden, het
tweede zoekt de vrijheid en zal een eigen richting willen gaan.
Elk bord was een pronkstuk aan de
wand. Immers de voorstelling, die de
schilder in het glazuur heeft vastge
legd heeft een bijzondere betekenis.
Cupido's, bijbelse voorstellingen, por
tretten en wapens van steden of perso
nen spreken voor zich. Net als op de te
gels uit de Gouden Eeuw zijn ook exotisch
fruit als granaatappels, druiven en ananas
afgebeeld, zo ook tulpen en kievietsbloemen
met een knipoog naar de tulpenmanie rond 1635.
£4* ’ij
Met de oprichting van de VOC, begin 17e eeuw, kwam ook het Chinese porselein op
de Nederlandse markt; een gewild product. De Nederlandse majolicabakkers maakten
al snel borden met een z.g. Wan Li randmotief, genoemd naar de een na laatste keizer
van de Ming dynastie. Halverwege de 17e eeuw probeerden steeds meer Nederlandse
aardewerkbakkers het Chinese porselein te imiteren. Er ontstond een wit geglazuurd
faience, de oorsprong van het Delfts blauw. Twee prachtige
schotels uit particuliere verzamelingen geven op de
tentoonstelling duidelijk het verschil aan van ma
jolica versus faience: een majolica schotel met
het wapen van Graft en een faience schotel
met het wapen van De Rijp!
WfJ’W
O
-F
i}iS4
I'j
-
1
i
WOW