ft s Fred Hoek 45 •r-. 25 juni men zich len, in de mensen geen brood meer zagen in het in stand houden van een kerkgemeenschap met zo weinig leden. Maar de leden van de kerkenraad: Barend Langerijs, Dirk de Moes en Freek Eijk verweerden zich pu bliekelijk door naar buiten te brengen wat er al, zo binnen de Lutherse gemeente, aan positieve zaken aan de orde kwamen. Zij signaleerden, nogal aanmatigend, dat de Lutherse gemeente een 'geestelijk centrum te midden van een ongeloovige en socialisti sche omgeving' was. Kennelijk was de opbrengst van de bazaar en verloting voldoende om de verbou wing te beginnen. De dakeningreep had tot gevolg dat de pastorie een ander dak kreeg. Het veran derde van een steekkap in een Mansar de (gebroken) kap. De oorspronkelijk in schoon metselwerk uitgevoerde voorge vels waren kennelijk zo slecht dat geko zen werd voor de goedkope methode. De gevels werden gepleisterd in blokmotief, waardoor de eclectische stijl nog meer werd benadrukt. De penanttorentjes kwa men niet meer terug. De andere gevels werden gerepareerd. Uiteindelijk kon de gerestaureerde kerk op 9 december 192 worden ingewijd. De combinatie De Rijp-Monnickendam heeft decennia lang bestaan, daarna werd contact gezocht met de Lutherse gemeen te in Alkmaar. Deze verbintenis bleef be staan tot de jaren zeventig. Maar de finan ciële middelen slonken, en voor het meest noodzakelijke onderhoud werd het orgel verkocht voor twaalfduizend gulden. In 1969 kwam de gemeente De Rijp met het voorstel om de kerk en bijgebouwen te slopen om daarna een parkeerterrein in te kunnen inrichten. De toenmalige Stichting Redt De Rijp toonde zich tegenstander van deze ingreep en zorgde er voor dat het complex op de lijst van Rijksmonumenten werd opgenomen onder nummer 17132. Bronnen: - Hoe het Lutherde in Nederland, deel 2, blz. 228 t/m 237door Th.A. Fafé, 1997 - Martin Luther en de zwaan, door dr. Sabine Hiebisch, 2014 - Luthers Idee wird zu Stein, Deutsche Stif- tung Denkmalschutz, Oktober 2016 Architect Cornelis de Jong beijverde zich voor het verkrijgen van vergunningen en het aanvragen van subsidies bij de overheden. De aannemer Bouke Ent zet te zich in om het bouwkundig herstel te bewerkstelligen. Als toetje bracht de Rus- sisch-Mexicaanse kunstschilder Luis Fileer muurschilderingen aan in de kerkzaal. De schilderingen werden 25 jaar later, per on geluk, gedeeltelijk overgeschilderd omdat de verf door vocht van de muren kwam. In 1986 kwamen ook de penanttorentjes weer terug, eigenhandig getimmerd door Cornelis de Jong. Nu (2017) zijn we weer toe aan een res tauratie. Voor de hoognodige ingrepen is 400.000 euro nodig. Via crowdfunding, onder het motto: Ik geloof erin!', wordt ge probeerd de eerste 10% van het restaura- tiebedrag bijeen te krijgen. Er volgde verkoop 'om niet' van de kerk en bijgebouwen aan de inderhaast opgerich te Stichting 'De Groene Zwaan'. Met beperkte middelen aan materieel en materiaal werd in 1970 de restauratie aan gevangen nadat eerst een vergunning en subsidies waren geregeld. Het aanvanke lijk gebruik van de overgebleven Lutherse lidmaten liep terug en hield tenslotte op. In september 1961 werd de laatste kerk dienst gehouden. Het gebruik werd voort gezet als cultureel centrum. ?er raak, aan re- kosten gulden draag- iers ver 2 tot 5 i op de in hotel bazaar miseerd, Timigen ?s plaats kte vloer s gelegd laakt om ken.. delijk te- n de ge- i. Een sa- ente van eren dat eken liet m de vo- iiet meer in diver- erhuurd. ?woners- nd. Een de buur- Mon- rmerend de do- neenten amenlijk )lad 'De w i ft H Jgj ir< 5T» a. tl i' A 1 il 0>' f 3 d r - 4?' ri if J l I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 45