34 f^l 5 3 gelijk pura natura'. Alle tableaux vivants werden uitgeschre ven en soms van een schets voorzien. Daarbij werd de pose van iedere deel nemer omschreven of in beeld gebracht en werd aangegeven wat zij voor kledij moesten dragen en welke attributen het I vaak teruggegrepen op de beeldhouw kunst waarbij beeldengroepen als voor beeld dienden. Die periode werd gekenmerkt door het overboord zetten van een gegroeide preutsheid. De schilderkunst liep met zijn impressionisten voorop. Niet zelden wa ren de voorbeelden schaars gekleed en in de zuivere vorm kwam men zover dat als zodanig te tonen. Geen wetsovertreding, want het mocht, mits men niet bewoog. BATO was in het begin een mannen-aan- gelegenheid. Schoorvoetend kwam er in 1915 een damesafdeling, die pas 1923 sa mensmolt met de heren. Het regeringsju- 'ZHr Binnen de BATO-gelederen ging men ech ter niet zover; het puriteinse overheerste hier nog. Hoewel, in de beschrijvingen van de tableaux vivants spreekt men meerde re keren over 'In tricot gehulde wezens', 'de jongeling zoo veel mogelijk tricot zóó dat de lichaamsvorm goed uitkomt' 'zoo veel mo- levende schilderij moest vullen. Er moes ten poses worden aangenomen waarbij de aangespannen spieren en spierbundels actief zichtbaar waren, om daarmee een dynamischer beeld naar voren te laten ko men bij hun stilstand. De uitvoeringen vonden plaats op het to neel waar de deelnemers hun pose inna men, al of niet op een 'verhevenheid' of een draaiplateau dat met de hand moest worden aangedreven. De hoofdpersoon stond of zat op een verhoging dat, als het een draaiplateau betrof, op de vaste as was gemonteerd, zodat de'lagere'volk daarom heen kon draaien. Als alles op z'n plaats stond, werd het doek opgehaald en kon de zaal soms minuten lang de performance gadeslaan. Niet te lang, want de vreemde houdingen die werden aangeno men kon men niet lang volhouden. Niet zelden betrof fen de attributen brandende fakkels of kruiken die leeg gegoten werden. Bij de fakkels wer den vetkaarsen of Bengaals vuur ge bruikt. Het laatste product, maar ook het leeggieten van een kruik, duurde hoogstens een dik ke minuut en dan viel het het doek al weer. Of het nog een keer herhaald werd, staat niet opgete kend. Bi /eau vivant van de BATO dame •Mi. W' yKft X V X'-J; *4 p tj 1 fc u’J j MM r I I M MM - «MM WMI MMB I ||M MMI MM 0M «M BMW MM MM» IMMMMBMJM •MM» IMMtMfMIM I i ’•I •I I f-'' r Vf I F I I I I kfBJ >L.’ I I I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 34