34
f^l
5
3
gelijk pura natura'.
Alle tableaux vivants werden uitgeschre
ven en soms van een schets voorzien.
Daarbij werd de pose van iedere deel
nemer omschreven of in beeld gebracht
en werd aangegeven wat zij voor kledij
moesten dragen en welke attributen het
I
vaak teruggegrepen op de beeldhouw
kunst waarbij beeldengroepen als voor
beeld dienden.
Die periode werd gekenmerkt door het
overboord zetten van een gegroeide
preutsheid. De schilderkunst liep met zijn
impressionisten voorop. Niet zelden wa
ren de voorbeelden schaars gekleed en in
de zuivere vorm kwam men zover dat als
zodanig te tonen. Geen wetsovertreding,
want het mocht, mits men niet bewoog.
BATO was in het begin een mannen-aan-
gelegenheid. Schoorvoetend kwam er in
1915 een damesafdeling, die pas 1923 sa
mensmolt met de heren. Het regeringsju-
'ZHr
Binnen de BATO-gelederen ging men ech
ter niet zover; het puriteinse overheerste
hier nog. Hoewel, in de beschrijvingen van
de tableaux vivants spreekt men meerde
re keren over 'In tricot gehulde wezens', 'de
jongeling zoo veel mogelijk tricot zóó dat de
lichaamsvorm goed uitkomt' 'zoo veel mo-
levende schilderij moest vullen. Er moes
ten poses worden aangenomen waarbij
de aangespannen spieren en spierbundels
actief zichtbaar waren, om daarmee een
dynamischer beeld naar voren te laten ko
men bij hun stilstand.
De uitvoeringen vonden plaats op het to
neel waar de deelnemers hun pose inna
men, al of niet op een 'verhevenheid' of
een draaiplateau dat met de hand moest
worden aangedreven. De hoofdpersoon
stond of zat op een verhoging dat, als het
een draaiplateau betrof, op de vaste as was
gemonteerd, zodat de'lagere'volk daarom
heen kon draaien.
Als alles op z'n plaats stond, werd het doek
opgehaald en kon de zaal soms minuten
lang de performance gadeslaan. Niet te
lang, want de vreemde houdingen die
werden aangeno
men kon men niet
lang volhouden.
Niet zelden betrof
fen de attributen
brandende fakkels
of kruiken die leeg
gegoten werden.
Bij de fakkels wer
den vetkaarsen of
Bengaals vuur ge
bruikt. Het laatste
product, maar ook
het leeggieten van
een kruik, duurde
hoogstens een dik
ke minuut en dan
viel het het doek
al weer. Of het nog
een keer herhaald werd, staat niet opgete
kend.
Bi
/eau vivant van de BATO dame
•Mi.
W'
yKft
X
V
X'-J;
*4
p
tj
1
fc
u’J j
MM
r
I
I
M MM -
«MM WMI MMB I
||M MMI MM 0M
«M BMW MM MM»
IMMMMBMJM
•MM»
IMMtMfMIM
I
i
’•I
•I
I
f-''
r
Vf I
F
I
I
I
I
kfBJ
>L.’
I
I I