Manusjes-van-alles De vlotbrug nog volop in bedrijf. 21 r pakt een larifoon of was toen- htwerk, of i de brug- ïthoorn te s wel zo'n zoals daar In het artikel over de bouw van de Koger- polderbrug schreven wij dat de vlotbrug 'elektrisch bediend' was. Janus Schrama ontkende dit echter: "We draaiden de brug open met een slinger, en als verlichting hin gen er olielampen, dus niks geen elektra' was de grintboot van Stoel van Klaveren. Schrama heeft zichtbaar plezier in het in terview en langzaam komen de verhalen los:Als de vlotbrug open most, dan most 'ie open. En als je de brug tegen had, ja, dan was je zomaar tien minuten verder. Sommi ge mensen hadden weinig geduld. Natuurlijk zagen we bijvoorbeeld die ouwe Kos al lang aankomen, maar ja,....je gaat niet wachten op zo'n kerel. En dan stond 'ie te schelden. Ik had er trouwen geen last van, want hij stond toch heel aan de Schermer-kant. En als de vader van Piet Rotteveel over de brug kwam, kon je er de donder op zeggen dat die knol van hem midden op de brug scheet, altijd..!". Op de vraag hoe de dag doorgekomen werd, vertelt hij: "l/l/e zaten een groot deel van de tijd in dat hokje. Kacheltje erbij en dan maar dammen met ouwe Heijnis. Voor koffie of thee gingen we naar huis. Maar denk niet dat we de hele dag zaten te niksen, we waren ook een soort Manusjes-van-alles. Er lag een schuitje waarmee we naar het Alkmaarder- meer voeren om watermonsters te nemen. Een keer dachten we ze te slim af te zijn: dat aantocht, Eerst wer- gesloten, brug naar de slinger ugwachter ocht) in de te doen. Schrama wachthok- een schuit d, en'sliep' wilde pas- altijd maar t in tegen- is alle twee in vraag of schip ant- itkennend: j bemand ast Janus t Wiedijk, de Starn- Schrama n hij om- hter'. Die d; 'n kop ge er trouwen nak alleen rnaien, zo- ten..." Aan de Kogerpolder-kant stond een hok je waar ze overdag tijdens de dagdienst in zaten. Naast het bedienen van de brug hield men vanuit hier ook een oogje in het zeil op de gebruikers van de brug. Nee, er I werd geen geld geïnd van de gebruikers. Schrama: 'Hoe je er ook over ging, auto, fiets of lopend....het was openbare weg, dus het gebruik was vrij'. De Vlotbrug, die officieel 'maar' een maxi mum asbelasting van 2000 kg had, kreeg het wel steeds zwaarder te verduren. Dit moesten de brugwachters ook in de gaten houden. "Die vrachtwagens werden al maar groter en zwaarder", aldus Schrama. Van het incident in juni 1959, toen een te zware vrachtwagen met veevoer flink schade aanrichtte, wist hij niets. "Ik denk dat we toen al weg waren" vult Vook hem aan. rZ Jl .Se* I 1 1:1 I - S’

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 21