Johannes van Keulen 46 fl as. S r Wat intrigeert is in hoeverre de Hollands topografische benamingen zijn gebleven of is het alleenrecht van de ontdekkers en kaartenmakers tenietgedaan? In het museum van Longyearbayen op Spitsbergen heb ik hulp gehad om hier meer over te weten te komen. Op tafel kwam een zeer uitgebreid onderzoeksrapport van het Norwegian Polar Institu te: The Place names of Svalbard. Een uitgebreid onderzoek naar de topografische namen van Spitsbergen. De huidige naam wordt genoemd, de exacte positie op de kaart, de oorsprong en het historisch verloop van de naamgeving. Voorbeeld. Op de oude kaart I f u, 'R 5 Zeeuwsche Liefde Baay, Eylandt...en maar door. Als we deze kaart naast de huidige topogra fische kaart leggen, zien we dat het meten vanaf een boot veel onnauwkeurigheid geeft. Op de vaste wal kon met goniometrie en de 'Hollandse cirkel' makkelijker waarheidsgetrouwe kaarten worden gemaakt. De kaartenmaker van zeekaarten was vooral afhankelijk van de aan wijzingen en aantekeningen van de zeelui. B 1 1 sx® f O 1 Ad In het museum In 't Houten Huis hangt op de walvisafdeling een prachtige kaart van Jo hannes van Keulen uit begin 18e eeuw. Nieuwe zeekaart van het Noorder gedeelte van Europa, beginnende van de eilanden van Hitland en Fero tot Spitsbergen en Archangel. Ik was en ben nog meer geïnteresseerd in deze kaart van Spitsbergen, vanwege mijn reis naar de voor Hollanders zo historische plekken. Op deze kaart kun je uren turen naar de Nederlandse benamingen en beschrijvingen. Spitsbergen, Nieuw Friesland, Wybe Jansz d water, straat van Hin- loopen, Blinde Klip pen, een menigte van Eylandjes, Amster dammer Eylandt, de Uytkijk, Moffen ga zo r V fl I f .c SJvvJjJéJ'r 't*1W 2 JrfA’ teFf- 1 fi 4 idH WH f 0 li I Yrinw n/a 9U F SS, /T -VI A V Vi fMV- h ’/'Ms ■L V Vft B- en l/i'f^ercr V. r.A'. L y *-<'/>/ «v«-x<- .nrrf -rr x w J ■>pt.- r« I nti. ■B f j- J1- - 1 1 /'.Yti/fhf. 1- r J 4 f Gervien Pielage 1 r two -■ i n «ft!»;' kik rxf >0 is! r i I -+-<j f I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 46