Voorbereiding en verrassende ontdekkingen I I 8 I 1 De achterkant van de tegels bracht ook interessante informatie over het tableau naar boven. Het werd duidelijk dat op enig moment in het verleden het paneel werd samen gesteld uit tegels afkomstig uit tenminste twee verschillende tijdvakken. Men heeft ontdekt dat bij dit tableau minder dan de helft van de tegels van het oorspronkelijke tableau het hebben overleefd en ook dat het veel breder en hoger moet zijn geweest. Om naar het huidige formaat terug te gaan, is er flink gesneden in een aantal (hele) te gels. Er zijn vervangende tegels gebruikt om leemtes te vullen en het lijkt erop dat deze daar speciaal voor zijn gemaakt. Maar niet allemaal. Er waren er die (al weer) gebroken waren toen het tableau in elkaar werd gezet, plus dus de tegels van een ander tableau. Als we naar de afbeelding hierboven kijken dan zijn alle witte tegels niet afkomstig uit de tegel werd gewerkt, gebruikte men beiteltjes, mesjes en spatels. Sommige tegels lieten gemakkelijk los, maar er zaten er ook veel erg goed vast. Hier werden boorma chines e.d. voor gebruikt. Voor aanvang werden er monsters genomen van de gipsen achterkant. Deze analyse werd nodig geacht om te kijken of er veilig aan gewerkt kon worden. Dit in verband met het vrijkomen van stof dat mogelijk schadelijk voor de gezondheid kon zijn. De analyse bevestigde dat het gips zwavel bevatte. Hierdoor was het niet gemakkelijk op losbaar (of kon worden verzacht) in water, en was het nodig dit mechanisch te verwij deren. Dit gebeurde tegel voor tegel, en als er dichtbij het keramische oppervlak van In overleg met de tegeldeskundige F.l. Jordan van het V A (Victoria Albert) werd be sloten om alle tegels uit het frame te halen, deze te conserveren en in een nieuw frame te plaatsen, zodat deze weer kon hangen zonder gevaar op te leveren voor bezoekers. c I t r ^£5 I 'W c •X KJ I '1? r>. uf ym X t k* ‘z?.< l‘-<’ r 1 ‘yyyi ■p r r c fe< 1 -TTh 1 1 DM I 1 rr kl o B i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 8