In de collectie of in de opslag?
De restauratie van het tableau in het Queens House te Greenwich Londen
J
li
I
w
Van den Berg, en ook Hooijberg Touring-
cars had een aandeel in de terugreis.
Tijdens het verblijf in het Rijper museum
was de slechte staat waarin het verkeerde
al opgevallen en het slepen met zo'n ta
bleau maakte dat er niet veel beter op. Wat
er bij terugkomst in Engeland mee is ge
beurd, weten we niet. Het kan weer opge
nomen zijn in de collectie, maar een recht
streekse gang naar het depot behoort ook
tot de mogelijkheden. Tussen 1973 en het
heden zijn er geen bijzonderheden te mel
den over het wel en wee van het tableau.
Het onderstaande is een vertaling van twee uitgebreide, zgn. blogs, die te vinden zijn op
de eerder genoemde website van het Queen's House. Het was in redelijk formeel en tech
nisch Engels, dus voor de leesbaarheid heeft ondergetekende er hier en daar een eigen
'twist'aan gegeven.
I
i
.38*
B
In 2015 ging dit museum dicht voor een
restauratieperiode van veertien maanden,
om op 11 oktober jl. haar deuren weer te
openen. Op de website is te lezen dat ter
voorbereiding van die heropening een
aantal van hun grootste schatten klaarge
maakt werden om (weer) tentoon te stel
len. Want, zo staat er te lezen, er was er één
die al een behoorlijke tijd stond te wach
ten in een van de donkere opslagruimtes.
Inderdaad... het loodzware Rijper tegelta
bleau. Door de gammele staat waarin het
zich bevond, was het - officieel om veilig
heidsredenen - niet meer te bewonderen
voor bezoekers.
?t had nog
arde, alvo-
de Engel-
am er wel,
n niet aan-
idse doua-
een oogje
?n heel ge-
o de eerste
m het mu-
Jan Boon-
jgen. Het
door een
?tild naar
I van het
d naar bin-
?n. Willem
staat zelf
de shovel.
van 1973
?ntoonge-
jelangstel-
saal. Men
jan ver om
n ogen te
ichouwen,
school-
mmen de
het toen-
m aan het
rd er van-
jm gepro-
□leau aan
r dat werd
gewezen.
i Londen
in De Rijp
kon daar
ar jadat
tober van
?ling weer
)nder toe-
?nburg en
I
ifl
WW
Keramiek Conservator Tiago Oliveira en preventief conservator Liesa Brierley namen
tijdens de sluiting van het museum de gelegenheid te baat om, ter ere van de aan
staande opening, samen het prachtige, 17e-eeuws Delfts tegeltableau te restaureren.
Het tableau is opgebouwd uit 113 tegels, die waren geplaatst in gips, en bij elkaar
Ss
waren
restau-
minder
gehouden door
draden en een
stalen frame.
Onderzoek had
uitgewezen dat
eerdere
raties
- goed
uitgevoerd en
j ook dat er toen
tegels (bij het
in elkaar zetten)
in de verkeerde
richting waren
geplaatst.
77
5^
2>
54W? 5s <1
i.
I
2W
41
‘1
1
J
-
.*71
i
J
V
iT
-
I
X
j
y
L
J
M<
I
J
I
I
M f'
I
I
I
ill
i
1
u
r f
w