Het Greenwich-tableau 5 ■A o 0 Ltlf maar keiharde bewijzen zijn daar niet voor. Samenvattend kunnen we weer terug naar de eerste zin van deze alinea. Het sierde ooit een wand in een pand in De Rijp, maar waar precies weten we niet. bleek een onoverkomelijk bedrag voor het museum, en dus men moest het aan 'een bekende Amsterdamse antiquair laten'. Via die Mosel en Sir Caird raakte het dus in Londen, en niet veel later voor de Rijpers op pagina honderd van het Grote Vergeet boek. W n het verle en. Slimme artefacten i rijft in zijn verwisselde isterdamse Eelco M. ‘I verkocht Ons archief bevat veel afbeeldingen van tegeltableaus, en die van Greenwich ont breekt dan ook niet. Op één van die afbeel dingen staat op de achterkant geschreven: 'Tegelstuk uit De Rijp, geveild bij veilinghuis Fred. Mueller - is naar Amerika verkocht'. Een feitje dat kennelijk bekend was aan de (onbekende) toenmalige schrijver, maar een verdere onderbouwing of een hoe en waarom, ontbreekt. Het is mooi, maar tegelijkertijd ook ver velend te moeten constateren dat door een simpel mailtje aan het museum in Greenwich deze bij ons in het museum gevonden beschrijving kan worden ontkracht. Een beetje een klok-en- klepel-verhaal, waarbij voetstoots is aangeno men dat wat men er over hoorde ook klopte. een wal- vees een t dit niet <ele signi- reken van ijk minder zijn zelfs g makke er tableau eken over >er(Rech- kan zijn, :T - BI Want wat is het geval? Ondergetekende heeft naar aanleiding van dit artikel contact ge had met onze huis-ar- cheoloog Pieter Floore. Door een schrijven van hem aan het museum in Greenwich, heeft hij enkele interessan te feiten op weten te diepen. Uit het ant woord van Londen blijkt noch veilinghuis Fred. Mueller, noch Amerika voor te ko men. Zij hebben het over sir James Caird, die het paneel van een zekere S.E. Mosel uit Amsterdam kocht, via het bekende Londense veilinghuis Spink Son. Van die S.E. Mosel weten we niets, maar het museum was zo vriendelijk om de an dere naam - die van schenker James Caird - nader toe te lichten. Die Caird was een steenrijke, Engelse zgn. baronet (vandaar sir) die het als zijn levenstaak zag om al les wat te maken had met de Britse mari nevloot of Britse scheepvaart in het alge meen, te conserveren en/of te bewaren. Wellicht werd hij in de loop der tijd wat minder kieskeurig. Groot-Brittannië staat niet bepaald bekend als walvisvaartnatie, maar naar het zich laat aanzien trok sir Caird zijn portemonnee zodra hij iets zag dat op masten en zeildoek leek. In De Rijp maakte men indirect ook kennis met diezelfde dikke portemonnee. In De Drie Meren van 16 april 1938 valt te lezen dat het in eerste instantie werd aangebo den aan het pas geopende Rijper museum. Er stond zelfs een prijs bij: 775 gulden. Het DE RIJP iyaar wij vernemen is hel tegel}- tableau, voorstellendc de Rijpers Ier walvischvangsl, en dal men hier ter plaatse gaarne in het Museum een eereplaats had gegeven, voor f775.— in eigen dom overgegaan aan een békend antiquair in Am sterdam. Ging dit dus het Museumbestuur voorbij, een an der voordeel had hct/te boeken, De Groot-Noofd- Hollandsche schonk een. bedrag van flOO.— als bij drage in de oprichtingskosten van het Oudheidkun dig Genootschap. Hel bestuur hoopt nu ook op stcud van alle in gezetenen. hetzij in geld, hetzij in het afstaan of in bruikleen geven van voorwerpen, welke een plaatsje in hel Museum waard zijn. 4' N SI a; MB ra*»;? 'V. I i V4 ’•'F I .-X" ■Ij I I i f 0. ?4 VK Ji. -•*?»> *A ƒ-? X 1 I t - f J I B «Ml J 1 I' 11 1 a.^ I a I i 1. w *ti 1—ai-1 <r I la ia BsMIiB 1011 f a I l ■BB M v* vQ I I 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 5