In de jaren zestig was er nog sprake van een serene rust op de ringvaart bij Driehuizen
De bewoners komen in actie
Het is een van de vele Driehuizer dorpsver-
19
aart te
k twee
)phaal-
n Beidt
brug-
I is de
id, dus
graven
I en de
an 2.90
?rt niet
lermer-
eiende
Zo schrijft Annie de Jong uit Driehuizen
mei 1977 in het Contactblad:
'Er kwam een groot motorjacht aanvaren
van West-Graftdijk naar Driehuizen met aan
boord een overspannen en dronken schipper.
Hij ramde de brug twee keer en in een poging
tot draaien voer hij een bootje aan. Een grote
pol riet werd uit de wal gevaren en een man
op een waterfiets werd bijna overvaren'.
bij Driehuizen. Het leidt tot filevorming en
problemen bij het keren. Niet iedereen is
even ervaren (of nuchter) in het besturen
van een boot. De dorpsbewoners zien het
met toenemende irritatie hoofdschud
dend aan.
pleziervaart een onbelemmerde toegang.
Omdat het voor veel recreatieboten steeds
moeilijker wordt bij de Woude en in de
Markervaart een plekje te vinden, wordt
de Schermerringvaart als nieuw recreatie
gebied gezien. Al snel blijkt echter dat veel
boten te hoog zijn voor de lage, vaste brug
Zo kan het niet langer, de maat is vol. Er
wordt door inwoners van Driehuizen en
omstreken een actiecomité gevormd dat
13 maart 1978 een brief schrijft aan Gede
puteerde Staten van Noord-Holland. Hierin
wordt duidelijk gemaakt dat de bewoners
zich grote zorgen maken over de snel toe
nemende recreatievaart in de Schermer
ringvaart, maar dat het niet de bedoeling
is om de recreatievaart in het algemeen te
legplek in de rietschoot van de ringvaart.
Na ieder weekend zien de Schermer bewo
ners meer kale oeverplekken waar het riet
is afgesneden of platgetrapt om tafel en
stoelen in de onderdijk te plaatsen.
halen uit die tijd. Kunnen de boten deze
brug wel passeren, dan is de (nog lagere)
vaste brug van Grootschermer het volgen
de obstakel. Ook daar ontstaan regelmatig
problemen. Als doorvaren niet mogelijk
blijkt en er bij de dorpen geen plek meer
is, maken veel booteigenaren zelf een aan-
I
ad (zie
rij in de
ver snel
'W
I
'is
II ‘I
I 4
«SK
-V’*'
I
I
--.«HM
II i
■—I I II
li-
I
J
w
<^7
I
I
I
I
r
Cr!
r.7i
hü
1
’tifl
hl.
ÏjL'
V.
CV4
VX I F
I
I
trtÓV*.
M
|'Z
o
I b 1
I
p.
>4^
aw
‘V
j ai 7 r
- j
‘i
M
i
I
I
O®
U
I
M A r I
11
I
Il
TF
na *-* t
1