anders
rm er
ak langs
-nan zou
15
I
5®
waren
d heer-
xh be
te zien,
zagen,
i de N. V.
vracht
wagen
n (toen)
Dit is géén opname van dat bewuste ongeluk, maar van elders in onze regio. Het geeft wel
weer hoe het er ongeveer uitgezien moet hebben.
ioor de
jen van
wamen
éld zijn
ii
sisJÈ
1 *1
gezegd hebben: "Ja, ik geloof van wel".. Een aanname met gevolgen, zou later blijken'.
Is tegenwoordig een (te) dikke stereo-installatie de oorzaak dat bestuurders zich als het
ware in een cocon afsluiten voor de buitenwereld, voorheen was het motorlawaai van
de auto de boosdoener.
De drie bovengenoemde factoren maakte dat deze decemberdag in 1924 bij de firma
Los de boeken inging als een 'dure', want bij het uitrijden van de poort werd het vracht
wagentje gegrepen door de stoomtram Amsterdam - Alkmaar. Een echt ooggetuigen
verslag is er niet, maar stel u voor een locomotief plus wagon(s) van een kleine vijfen
twintig ton, tegenover een vrachtwagentje van amper twee ton. Er is weinig fantasie
voor nodig om te kunnen bedenken hoe het er daar uitzag.
Volgens een krantenartikel kwam de tram uit de Beemster en werd de auto ‘geheel ver
brijzeld'. Het bericht gaat niet verder in op de afwikkeling, maar zegt alleen: 'Wonder bo
ven wonder kwam den heer Los er zonder letsel vanaf'.
Dhr. Los kan zich via de overlevering nog wel een paar details herinneren:
"Achteraf bleek mijn vader een hersenschudding te hebben. Bij Van Leeuwen kreeg hij een
paar glazen jenever voor de schrik en er werd hem een fiets geleend, zodat 'ie weer op huis
aan kon gaan, naar Schermerhorn'.
Zo ging dat....maar een schriller contrast met hoe dat tegenwoordig gaat, met behande
lingen, traumahelikopters en nazorg, is nauwelijks denkbaar.
ii
•iO
f /K
I
AL
I
SI
w:
W n Mx ix1
i,nj
bJ»K JmU
4
ïif
r J
^•w»wrisT;'
iiS®
HU
fife
KMI
Q-:
F
J
A3
y
tv'
i
I
Af
n
‘•'KÏ
J
■r
-
f
II'
FLVfc
•;l
vih.
orjc
1Z
1 11't S2 V
y»<pi
M
r
.1
5
.«r._
I
r;j.
I
T
V
I
IM
MF
It-
- ►ru
i
I
F*
«r
B
I®
ii
3
M
a
I
“i
i
-
M f•J|? r 1
1
1
I