Tram versus vrachtwagen(tje)
Een soortgelijk Fordje van de Leerhoeve in de Schermer
14
A.
w ,z
Naar aanleiding van het artikel in de december-Kroniek, over de tramwagon die door de
wind gedreven naar Middenbeemster reed, mocht de redactie een reactie ontvangen van
dhr. Pieter Los uit Heerhugowaard. Door de woorden 'Klaterbuurt' en 'tramwagon' kwamen
er bij hem herinneringen naar boven borrelen. Diezelfde woorden zullen ongetwijfeld zijn
vader ook jarenlang zijn bijgebleven. Hieronder volgt het waarom..
We schrijven 1924. Auto's, of automobielen zoals ze toen nog genoemd werden, waren
alles behalve gemeengoed. De dokter had er een, en hier en daar een verdwaald heer
schap (het was nog een echte mannenaangelegenheid) uit'de betere kringen'. Toch be
gonnen langzamerhand ook bedrijven het voordeel van de vrachtwagentjes in te zien.
Dit ten koste van paard en wagen. Een van de bedrijven in 'ons'gebied waar ze dat zagen,
was De Leerhoeve in Schermerhorn.
Dhr. Los schrijft: 'Mijn grootvader had op Schermerhorn het depothouderschap van de N.V.
Veevoederfabriek De Leerhoeve uit Alphen aan de Rijn. Al in 1921 had hij een paar vracht
wagentjes aangeschaft. Het waren, dacht ik, Fordjes en Chevroletjes met een laadvermogen
van 2.5 ton. Op een dag moest hij veevoer lossen op de Klaterbuurt, op de boerderij van (toen)
Noome, schuin tegenover de toenmalige uitspanning van Dirk van Leeuwen'.
Op de foto bij het bewuste artikel is te zien dat de Klaterbuurt er toen nog heel anders
D
c
I
c
L
V
t
L
V
✓j
A
c
2
li
Zo GING DAT
uitzag. Er stonden heel veel bomen en aan de noordkant van de weg liepen, vlak langs
de erfscheidingen, de tramrails van de stoomtram.
Dhr. Los vervolgt: 'Na het lossen vroeg mijn vader: "Is de tram al voorbij?". De goeie man zou
v:
w
r*
<JC r<
V
V
(y
i
L
V.
I?
- V
Q5
•-j
■.'E<
t
11 a •TijirV
- - - -
5
I
4
I
i