F Het resultaat van wekenlange noeste arbeid 10 soortgelijke tableaus ook gebruikt. In Engeland heeft men - omdat elk tableau anders is - een combinatie van twee geteste montagevormen gevolgd. Voor de veiligheid en het onderhoud werd het paneel gevoegd, iets wat de stevigheid ook weer ten goede komt. Als laatste werden alle vullingen bijna onmerkbaar geretoucheerd met acrylverf, met dien verstande dat nog wel waarneembaar is wat geretoucheerd is en wat origineel. e 9 t< n o a V E d a o F 't 9 d d S( ir d R h 17 V< b c c Voor wie interesse heeft om het stuk zelf (in het Engels) te lezen en meer foto's te bekij ken... ga naar Google en typ: De Rijp whaling scene. Het brengt het risico met zich mee dat het origineel onherstelbaar wordt beschadigd/ veranderd en daarmee gaan ze als museum hun doelstelling voorbij. Liever gebruiken ze dus materiaal op waterbasis en blijven de lucifers in de kast. Met de tegels stevig tegen elkaar aangelegd, kon het weer in elkaar zetten van het tableau beginnen. In het verleden had het museum ervaring opgedaan met een ho ningraat aluminium plaat, wat bv. ook gebruikt wordt in de ruimtevaart. Het is lichtge wicht, maar stevig. In het Amsterdamse Rijksmuseum heeft men dit materiaal bij ■■REMr- A* c F r v c t v

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 10