35 Kenmerken van de kaarten Ar was bij Christiaan Ramkema. Meester Wo I- korte, hoofd der O.L. school en kennelijk fervent pijproker, neemt voor de foto niet de moeite deze uit z'n mond te nemen. Het is mooi om te zien, zo'n bonte verza meling Rijpers, die in de abstractheid van de gewoonlijke papieren lijsten, ineens 'een gezicht'krijgen. Afgezien van de haardracht zouden som mige foto's vorig jaar genomen kunnen zijn. Ev< m( sle loc bk uit wa De me ge< do on1 ter en kei set In eei ne( rijk ge Bij ge arr wa Bij ter he oo da y V y 9 SB aJI z A 1W* B" worden, zat ook nog in een van de dozen. Een bepaald percentage van de foto moest 'hoofd'bevatten, en men diende half weg gedraaid naar links te zitten. De foto's be kijkend laat zien dat hier massaal de hand mee werd gelicht. Sommige mensen zitten zo ver gedraaid dat je ze bijna in het oor kan kijken. De gevraagde witte achter grond is ook vaak ver te zoeken, of ver vangen voor de gepotdekselde delen van de schuur in de achtertuin, zoals het geval Zoals ik al schreef, behelst de hele verza meling zo'n 870 kaarten, die lang niet al lemaal de tand des tijds hebben weten te doorstaan. Gedeeltelijk komt dit door dat men de kaarten een tijdlang bij zich heeft gedragen. Sommige zijn daardoor in tweeën gescheurd, en er zijn er die er nog veel erger aan toe zijn. Onherkenbare of missende pasfoto's, meegewassen kaar ten, maar ook exemplaren die kennelijk net iets te groot waren voor het mapje waarin men het- wilde bewaren en zijn bijge knipt. Ook het nietje waarmee de pasfoto's zijn bevestigd, heeft hier en daar tot lelijke roestvlek ken geleid. Toch is het merendeel in goede staat. Als laatste is het misschien nog wel aardig een blik op de bin nenkant te wer pen. Hoewel er nergens een kenmerk of logo van een drukker op staat, lijken de kaarten - ondanks de tweetaligheid - wel gewoon van Nederlands fabricaat. Dat dit echter een lokaal karakter had, laten de 'verdwaalde' kaarten zien. In andere plaatsten had men dit systeem ook, en mensen die binnen de geldigheid van de kaart naar De Rijp verhuisden, namen deze mee van hun eerdere woonplaats. Deze kaarten zijn van opzet hetzelfde, maar zien er wel anders (lees: professioneler) uit. Ook De kaart van Margaretha Zom 8 •4 j* i L/ //<r CRAFT ■>W 3RK A Xe VA s k. IT vS*’* l 7 4- - - k Jf J £1 1 WJfV» - ifr ■w I C z zW(. v n.' *4 i s llggpg. S'

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 8