De interpretatie van het auteursrecht I De dozen zelf 5 g de regel- let Rijper Dorbeeld. ijwel alle :ele jaren akte een in web oersoons- lijp, maar dat er iets dorpsge- website. Maar...er zaten ook kranten tus sen die (toen) nog geen zeventig jaar oud waren. Het gevolg was dat wij niets meer hadden, en de door ons geschonken kran ten niet eens meer zelf in konden zien! Na- tuurlijk...men volgde de regels, maar krom was/is het wel. Gelukkig vond men dat in Alkmaar ook, en zijn deze kranten op de computer van het Grafter raadhuis voor ons vrij in te zien. Dat er heel verschillend over gedacht wordt, ook bij de rechthebbenden, blijkt wel uit het feit dat delen van de Telegraaf online vrij ingezien kunnen worden tot dik in de jaren tachtig. Ik vraag me wel eens af wie de rechthebbenden zijn van de Rijper Courant en de het Rijper Nieuws- en Adver tentieblad? Volgens mij zijn die nooit meer te achterhalen. Waarschijnlijk gebeurt het vanuit het RAA 'gewoon uit voorzorg', en om problemen vóór te zijn. En het bovenstaande gaat alleen nog maar om het inzien. Bij het maken de Kroniek is het handig, maar soms ook relevant, om ter illustratie af en toe een krantenknipsel op te nemen. Als deze jonger is dan 70 jaar, zijn we daar goed beschouwd mee in over treding. Voor fotomateriaal geldt precies hetzelfde, met dit verschil dat daar vaak nog moeilijker over gedaan wordt. Recht hebbende zijn niet of nauwelijks te ach terhalen. Je moet al de pech hebben dat iemand een afbeelding herkent en dit aan hangig maakt bij een rechtbank, want een Wat trof ik aan in die twee dozen? Kennelijk was de originele behuizing van de docu menten al eens vervangen, want de doos jes van Sunil en Liga Biscuits Milk Break controlerende instantie is er niet echt. Wij van de OHV proberen hier zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan, maar geloven tegelijkertijd dat het in de kleinschaligheid van een vereniging allemaal niet zo'n vaart zal lopen. de over- rivacy en e praktijk vooreen m alleen /an oude ■chief zijn 1946. Het nagische nstanties ide kran- 1 jaar. Het ?n tegen- ielen die Ier op de ?n, bewa- ?ns moei- ?ursrecht, i worden, achter de <maar bij ?ken ver- land. Wat ?n name- t worden t worden I O >p Dat er in de die auteursrechtregels weinig logica zit, ondervond ondergetekende aan den lijve bij het schrijven van mijn boek over De Buurtjes. Ik wilde een document inzien van verhuizingen binnen de ge meente De Rijp, zodat ik een beeld kreeg wie toentertijd waar woonde op de Buur tjes. De dienstdoende ambtenaar gaf aan dat ik dit document (verhuizingen binnen de gemeente van 1927 tot 1942) niet in mocht zien vanwege 'privacy gevoelige redenen'. Bij hetzelfde archief is (nota bene online) in te zien bij de overlijdensregisters dat iemand een doodgeboren kind had aangegeven. Over privacy gevoeligheid gesproken...! K Vandaar dus onze terughoudendheid om de dozen zomaar rücksichtslos in Alk maar af te leveren. Ondanks dat men het daar doet volgens de regels, zouden ze uit naam van het auteursrecht en privacy zomaar twintig jaar achter slot en grendel kunnen verdwijnen en voor niemand meer in te zien zijn. Dus de uiteindelijke bestemming staat nog niet vast. Wat wel vast staat, is dat on dergetekende ze allemaal heeft gescand, waarmee de documenten zelf ontzien kun nen worden, en ze sowieso - zij het digitaal - bewaard zullen blijven. 8 n Sfuu KftW ■ifi I Ha 'JK QÖ W ^-41 /vIIUh) w *;z,. Utt jrjl 'i A' I ff V V •v. II 1i1eZ4L1L*«1,1. V9 'Win .•W7 M ’V Regionaal Archief Alkmaar 1/V* 1* 7* r w r/ i I 1/ f KJ* V I y r f J 9 ’•2?,; I I --- te ■MIK Wil w w w I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 5