Terug naar ons gebied pe Rij) Cc >2 Een ander huis aan het Westeinde van Schermerhorn. No. 54 stond er in 2012 zo bij. 40 3 is afhankelijk van de bestemming. Peanuts voor sommigen, maar naast de krotbelas- ting is er ook nog een leegstandbelasting. Te samen kan het aardig in de papieren lo pen, helemaal als het om meerdere panden gaat. Bovendien kunnen gemeenten nog eenszgn.'opcenten' heffen. Harde cijfers zijn niet terug te vinden, maar het zal ongetwijfeld zijn vruchten afgewor pen hebben. zijn we aan onze stand verplicht! In ons gebied hebben de afgelopen jaren ook zaken gespeeld en soms zijn deze nog steeds actueel. Algemeen wordt aangeno men dat het alleen de eigenaar te verwijten valt, maar dit is lang niet altijd het geval. Neem het Blauwe Huis, de woning aan het Westeinde 20 van Schermerhorn. De eige naar was van goede wil, maar de instanties zaten hem aardig dwars. De restauratie kwam uiteindelijk tot stand, maar liep wel jaren vertraging op. M( ev uil ec re: St( be Zij Ja Fn vo IS ac ve Te pr lijl ah sti Re Ke Sti Fn ke dr' 1 A f Maar het kan ook anders gaan. We hebben gezien hoe het afgelopen is met het pand aan de Tuingracht no. 33. In augustus 2012 was daar- gezien de veiligheid van de om geving - slopen nog de enige optie. Een Rijksmonument nota bene! fr?' In Nederland vinden we dit dus'teveel ge doe'. Toch lijkt dat Belgische TVV een mooi instrument, waarbij er niet teveel 'grijs ge bied' over lijkt te blijven. Bij de OHV zijn we ook voorstander van zo'n krotbelasting, en helemaal als het gaat om monumenten. Dit -r. 1 r 1 'J I I i fel

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 40