Haagse oplossingen Over de grens 39 Wi )emd s van yvaar- )ning nden In de lings- bruik ngen ?gaan Isaac Newton zei het a\:“ Actie is reactie". De meer radicale lieden in onze samenleving namen het recht in eigen hand en het zgn. 'kraken'was geboren. Daar komt in Nederland nog de Leeg- standswet bij, die voor 150 euro een eige naar machtigt om zijn woning vijfjaar lang leeg te kunnen laten staan. Een tweede, nog schrijnender gevolg van leegstand, is verloedering. Deze twee gaan al jaren hand in hand. Een mooi artikel dat in alles voorziet, behal ve in een plicht tot onderhoud. Toch kan men zich afvragen of men hier in Nederland last had van de spreekwoorde lijke'beren op de weg'. Kijken we naar onze zuiderburen, dan zien we dat daar de zgn. krotbelasting al in 1995 met succes is ingevoerd. De belasting is gericht op ongeschikte, onbewoonbaar verklaarde of verwaarloosde woningen en gebouwen. Gemeenten zijn verplicht elk jaar een lijst in te leveren met vermoede lijke gevallen van verwaarlozing binnen haar grenzen. De gebreken en tekenen van verval worden beoordeeld met een TW (Technisch Verslag Verwaarlozing). Als een gebouw in dit verslag een score krijgt van minstens 18 (straf)punten, wordt het opgenomen op de lijst van verwaarloosde gebouwen. Dit, en een pand (bewust) lan ger dan twaalf maanden leeg laten staan, kost dus geld. Het begint bij 1000 euro en In 2008 gingen er in de Tweede Kamer stemmen op om een leegstandheffing in te voeren. Dit stuitte op veel verzet van de toenmalige coalitiepartijen. Minister Ella Vogelaar (van de wijken) liet onderzoeken in hoeverre zo'n heffing in te voeren was. Argumenten uit de CDA-hoek sneden zo op het eerste gezicht wel hout. Daar werd gezegd: "Zo'n heffing zorgt voor nieuwe ad ministratieve lasten en eindeloos gedoe. Hij voorziet dat de eigenaren van leegstaande panden allerlei omstandigheden zullen aan voeren om zo'n heffing aan te vechten". U raadt het al: de wet kwam er niet door. In plaats daarvan kregen huiseigenaren in 2010 van het kabinet Balkenende IV nog een extra zetje in de rug toen dit - vlak voordat het ter ziele ging - een initiatief wetsvoorstel voor een kraakverbod goed keurde. r veel vijken uwen d.m.v. I aan- geen n. Het i waar "ialige vorm :ijn er laten ukkig I, was ie tijd oem- ?gon- i een eling. int er uwen iarde. Dlaats I ont- n stij- staan. Soms heeft dit te maken met de on- verkoopbaarheid van het pand (te duur, te groot), maar het kan ook gewoon moed wil zijn. Panden worden soms gekocht als investering, omdat geld parkeren bij een bank niets (meer) oplevert. Ook zit ons belastingsysteem zo in elkaar dat uit leeg stand fiscaal voordeel gehaald kan worden. Waarom zou je dan nog verhuren? Het is riskant omdat huurders, met de Nederland se wetgeving in de hand, binnen de kortste keren 'rechten' verwerven. En ja, zie ze er dan maar weer eens uit te krijgen. si OW Panklare oplossingen zijn in deze niet echt voorhanden. De monumentenwet uit 1988 laat ruimte voor interpretatie. Artikel 11 lid 1 zegt: 7. Het is verboden een beschermd monu ment te beschadigen ofte vernielen. 2. Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning: a. een beschermd archeologisch monu ment te slopen, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen; b. een beschermd archeologisch monu ment te herstellen, te gebruiken of te la ten gebruiken op een wijze, waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht. F1 I I I |W •Vut Si'-'* ’R ;:;HW y <- i-H 1 »1 WK ■R >4 I I I te t 15 fl i'. I I I vlT •i rwl W i 3' WO mran» I *4 1 iis^ I It* AW I - lift ll I I I I Rh 1 I II M i |B Ib 9 bp 11 I ‘8 9 I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 39