Nasleep
Groot onderhoud
Eric Berkhout
Fotomateriaal: OHV en JosTaam
30
p
keer per jaar schoon en daarvoor moet de
ze opengezet worden. Hout zet uit, dus luk
te dat openzetten alleen met breekijzers en
grof geweld. Een hulpvaardige buurman
haalde er dan de kettingzaag langs, met als
gevolg dat de kou weer een jaartje uit de
lucht was.
Aan onderhoud lijkt door de toenmalige
gemeente Graft-De Rijp nooit een hoge
prioriteit te zijn gegeven, maar'onder'Alk
maar gaat dit anders. In de zomer van 2016
ging de brug in groot onderhoud. Dat werd
tijd, want het aantal 'puntjes'was inmiddels
uitgegroeid tot een behoorlijke waslijst.
Zo had de hameipoort aan de westkant al
vanaf dag één een slechte plek in het hout,
die steeds groter werd. Zorgelijker was ech
ter de slechte staat van de schoren boven
het water die deze poort ondersteunden.
Ondanks het hardhout was de verbinding
helemaal ingerot. Een gespecialiseerd be
drijf uit Brabant werd ingehuurd om deze
verbindingen in een epoxyhars te gieten
zodat het rottingsproces tot stilstand werd
gebracht. Ook de Basralocus palen begin
nen bij de waterlijn te rotten. Kennelijk niet
verontrustend, want een medewerker van
dat Brabantse bedrijf liet desgevraagd we
ten 'Daar niks aan te doen'
Bouwbedrijf Groen uit Oost-Graftdijk te
kende voor de rest van de klus. In de ba-
lanskist werd een kunststof plaat gelegd
en er werden gaten geboord om het (con-
densjwater af te voeren. Maatregelen die
natuurlijk al veel eerder hadden moeten
plaatsvinden. Volgens timmerman Harrie
Vredevoort waren er in de balanskist nog
sporen te zien van de val destijds. "Er is hier
flink met bruislijm geknoeid om de boel weer
aan elkaar te plakken", aldus Harrie
Eric Venema leverde de finishing touch; de
Langebrug is weer in nieuwstaat.
ril
E
g
a
'c
Iti
I9
Is
v
La
k
P
V
Si
■8
a
Ie
;v.{r
Of de valse start van deze brug er wat mee
te maken heeft, is onzeker, maar feit is dat
de 27 jaar van haar bestaan lang niet altijd
even soepeltjes zijn verlopen. Natuurlijk,
er zijn ook dingen te wijten aan onkunde.
De bouwer heeft toentertijd de balanskist
gevuld met ijzeren broodjes en straatste
nen, die 'koud' op de houten bodem wer
den gelegd. Dat is vragen om problemen,
want het wordt nooit droog tussen de bal
last en het hout. Van een gerenommeerde
bouwer als Haasnoot zou je wat anders
verwachten. Ook was het bewegende deel
- zeg maar de klep van de brug - te krap,
gemaakt. Twan Korver maakt de brug één
X
X'.B
B
B
IW
a
■A
B
ig Zp:
BCJ
B'
Ü-J
^^b
1 L Jl
ui.?
Ml
/^B
KM S
nf
■BK
}}V'
'^B
1 Hf
5.
9
rt
r'l
r*.
I
1
I
ML
f ^^B.
I
redevoort werkt aan de hameipoort
•XX
rr ‘BbK
I'
■I
X'
r
I
ril f
V
r
5F-1
’Vlï?
IV
v’<S
'V
biJ
«2* 1
L- -
1
A?.--
c
i
I
4
1
J M
t*1 f LVz -
1t
BBSS
Ej
w
A
1
X
-I
1
ƒ1
O
BB
fc!;
-
ppï
f.
w X
l