Foutje
bedankt...!
29
£3$
il'EilitóïSï
edrijf
elfde
ands-
arvan
Toen de brug zelf gereed was, werd d.m.v.
een telekraan het bovendeel erop gehe
sen. Een lastige klus, omdat het deel waar
de zgn. balanskist zit, veel zwaarder is dan
de andere kant. Er was echter geen reden
om aan de expertise van de machinist (van
de fa. Plomp) te twijfelen.
te brughoofden lieten zich alleen slopen
door zware, pneumatische hamers en ook
moest de sloot afgedamd worden. Omdat
dit stukje Langebrugspad een belangrijke
verbinding vormde met de Rechtestraat,
werd er een noodbrug aangelegd.
En toch ging het fout die 25ste april 1989.
Vanwege de smalle straat moest de tele
kraan over de woning aan Rechtestraat 91
heen, waarna het gevaarte eenmaal weer
boven het plaveisel van het Langebrugs
pad richting de hameipoort werd ge
stuurd. Daar ging het mis. De hijsstroppen
Pas op 1 juni 1989, nadat de nodige repara
ties uitgevoerd waren, lukte het wel en kon
de brug opgeleverd worden.
Nu de brug er eenmaal was, ging het be
reikbaar zijn voor calamiteitdiensten be
ginsel al snel de ijskast in. Er kwamen paal
tjes, die alleen verwijderd werden/worden
bij evenementen op de Grote Dam, of als
de Kerkstraat gestremd is.
il: Als
:gn.
•t
rede-
n zou
•rdoor
1 met
?nsec-
palen
harde
t.
Lan-
n dan
auurt.
maak-
z
1
i
gleden weg en het brugdeel raakte in on
balans. Het gevolg was dat het houtwerk
half op straat, en half op het dak van de
schuur van no. 91 kletterde.
De andere 'poot' schampte de gevel van
Rechtestraat 89 en maakte het zonne
scherm rijp voor de afvalbak.
Het verhaal vertelt niet of de vrachtwagen
die het bovendeel kwam brengen reeds
was vertrokken, maar deze had plotseling
een onvoorzien retourvrachtje richting
Katwijk.
lomp kletsen nog wat na.
-4
r
21
i
I
I
fl
»-.- •vJ-d
II<
f
H
4
9
Cf
I
i'
4
I
I
*-