-a
F
Een afgedamde sloot, en sloopwerkzaamheden in volle gang
Nieuwbouw
28
In het voorjaar van 1989 werd dus met de
bouw van de huidige brug begonnen. De
firma Woestenburg tekende voor alles wat
om de bouw heen hing, zoals de sloop, en
de aanleg van een noodbrug. Het bou
wen van de brug zelf werd een klus voor
handig in een tijd dat de sloten nog volop
bevaren werden door tuinders en boeren.
de firma Haasnoot uit Katwijk. Een bedrijf
met een (goede) reputatie, die in hetzelfde
voorjaar ook de brug naar de Lievelands-
buurt had afgeleverd. De bouw hiervan
verliep soepel en gladjes.
De Langebrug werd een ander verhaal: Als
eerste moesten aan beide kanten de zgn.
land- of bruggenhoofden weggesloopt
worden. Hierdoor ontstond een veel brede-
E
F
F
t
c
r
c
1
e
ip?
waren ingeruild voor een gemotoriseerde
variant - werden de meesten vervangen
door onverwoestbaar beton. De Lange
brug echter niet. Hier kwamen in 1951 ge
metselde landhoofden, wit geschilderde
buisleuningen en een houten brugdek zo
als afgebeeld op de vorige pagina. Het was
zo gemaakt dat, als het echt moest, het dek
er (handmatig) uitgetild kon worden. Altijd
re doorvaart, die weldra teniet gedaan zou
worden door vier enorme palen. Hierdoor
werden korte brugdeeltjes gevormd met
aansluiting op de beweegbare middensec-
tie, de zgn. aanbruggetjes. Voor de palen
koos men voor Basralocus, een erg harde
en duurzame tropische hardhoutsoort.
Al gauw bleek dat de bouw van de Lan
gebrug veel meer tijd in beslag nam dan
haar voorganger naar de Lievelandsbuurt.
De door aannemer Oudejans gemaak-
r/.ó
if i
t/'
p.'
c
WO-
-
X.
•m
-
r