-a F Een afgedamde sloot, en sloopwerkzaamheden in volle gang Nieuwbouw 28 In het voorjaar van 1989 werd dus met de bouw van de huidige brug begonnen. De firma Woestenburg tekende voor alles wat om de bouw heen hing, zoals de sloop, en de aanleg van een noodbrug. Het bou wen van de brug zelf werd een klus voor handig in een tijd dat de sloten nog volop bevaren werden door tuinders en boeren. de firma Haasnoot uit Katwijk. Een bedrijf met een (goede) reputatie, die in hetzelfde voorjaar ook de brug naar de Lievelands- buurt had afgeleverd. De bouw hiervan verliep soepel en gladjes. De Langebrug werd een ander verhaal: Als eerste moesten aan beide kanten de zgn. land- of bruggenhoofden weggesloopt worden. Hierdoor ontstond een veel brede- E F F t c r c 1 e ip? waren ingeruild voor een gemotoriseerde variant - werden de meesten vervangen door onverwoestbaar beton. De Lange brug echter niet. Hier kwamen in 1951 ge metselde landhoofden, wit geschilderde buisleuningen en een houten brugdek zo als afgebeeld op de vorige pagina. Het was zo gemaakt dat, als het echt moest, het dek er (handmatig) uitgetild kon worden. Altijd re doorvaart, die weldra teniet gedaan zou worden door vier enorme palen. Hierdoor werden korte brugdeeltjes gevormd met aansluiting op de beweegbare middensec- tie, de zgn. aanbruggetjes. Voor de palen koos men voor Basralocus, een erg harde en duurzame tropische hardhoutsoort. Al gauw bleek dat de bouw van de Lan gebrug veel meer tijd in beslag nam dan haar voorganger naar de Lievelandsbuurt. De door aannemer Oudejans gemaak- r/.ó if i t/' p.' c WO- - X. •m - r

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 28