I
27
■w
U
W
n
albrug
gemis
straat,
n vóór
Buurtjes eigenlijk alleen bereikbaar via de
Kerkstraat.
Brandweer en ambulance moesten te alle
tijden toegang hebben tot dit gebied. Een
mooie theorie met een veel weerbarstige
re praktijk. De bocht Rechtestraat/Lange-
brugspad is een haakse, en dusdanig krap
dat alleen het brandweerkorps van Ma-
durodam daar de bocht kan maken. Maar
Uitneembaar dek, en buis-
leuningen. Jaren zeventig
Er waren meer van die boogbruggen in dit
stukje De Rijp. Tot groot verdriet van de
bewoners, die aangewezen waren op een
handkar. Op klompen en met lading waren
het bijna onneembare obstakels. Pas begin
jaren vijftig - toen de handkarren al lang
wellicht was het destijds een valide argu
ment om een en ander door de gemeente
raad te krijgen.
De ophaalvariant lijkt op een gegeven
moment te zijn vervangen door een boog
brug, want zonder de zgn. hameipoort (het
staande gedeelte van een ophaalbrug)
tonen ze op foto's een aardige gelijkenis.
Mijn eerste gedachte is dat de ophaalbrug
(of de resten daarvan) toen ze te slecht
werd, is gedegradeerd tot boogbrug. Voor
de goede orde: omdat de brug waarschijn
lijk wel op palen in het water steunde, is de
■4
es loten
om mi-
•j
naam boogbrug niet helemaal juist; een
brug in boogvorm zou beter zijn.
fl 1
abrug.
abrug.
luiska-
H
és-
de en doet daarmee haar naam zeker eer
aan. Maar waar de naam bij de Rijper brug
vandaan komt, blijft een beetje duister.
Arie Spaarman schilderde de brug al eens,
en noemde het toen de 'Langepadsbrug'.
Dit snijdt meer hout, want het straatje is
vanaf de Rechtestraat tot aan de hoek van
de Venbuurt (een) relatief lang (pad).
De foto laat eveneens zien dat er van een
echte replica geen sprake is; de oude Lan-
gebrug was maar een smal bouwseltje.
De reden dat men hier bij de (her)bouw
in 1989 van afweek was een praktische:
bereikbaarheid. Bij calamiteiten waren de
SS
11
;iiwt
K.-?.j
7
>7
-i
'3
’.4
•ft
j.L
V-s&wi.
4 - T'rèi
1
r»K
•Cm
■t
'a
W I V—!
-
.'■4
■V?
-
■■«tel >»>y
■^11 *teteggg*"^*
Lter
M
•u
f
f,
I
as#»;
f
Ar
r« 1
kil
k r f
'M
1
I
I
t
a I
j w
I 1
J
r iv
:4
I»
p
M I
si
-I./