w'trsr '-Bruin 1933; 1635- I 26 19 /e pol- inwin- vartier, Gré de en Jan Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland Uitgeverij WBooks 34.95 z stuk en en zijn el de •n die ar een toen r nog water nieu- n, na an dit histo- i huis t SIN- weer gevel ?e een ?n wa- Al weer een tijdje geleden dat we in De Kroniek een boek bespraken, maar deze is toch wel de moeite waard. Dit heeft zich vertaald in het feit dat - ondanks dat het hier mis schien een niche-onderwerp betreft - inmiddels de derde druk is verschenen sinds de presentatie in juni 2016. Een grootformaat boek, boordevol afbeeldingen. De foto op de omslag zet al gelijk de toon: een met gras begroeide spoor lijn met een roestig, kromgebogen Andreaskruis. Het is kenmerkend voor het boek. Nederland heeft nogal wat lijntjes gehad. Vaak niet meer dan boemeltjes, die of naar verloop van tijd zijn ingebed in het NS-gebeuren, of niet langer rendabel bleken. In het eerste geval is er niets meer van terug te vinden, maar in het laatste geval des te meer. Tot vreugde van de au teurs Michiel ten Broek en Victor Lan- sink is men in het opruimen van oude lijnen niet bepaald grondig te werk gegaan. Vooral 'sporoloog' Lansink heeft honderden relicten (zelf spreekt hij van railicten) uit vervlogen tijden op de gevoelige plaat vast weten te leggen en ook hoe bv. oude stations gebouwen soms zijn opgewaardeerd tot woningen. Geholpen door o.a. beeldmateriaal van het spoorwegmuseum en het Utrechts Archief is dit unieke naslag werk tot stand gekomen. In totaal behandelt het boek 29 locaties door heel Nederland. Het laat prachtig zien hoe tracés liepen, floreerden en ook zomaar weer verdwenen. Want dat gebeurt steeds meer, of men restaureert het zodanig dat de 'oude snit' er bijna niet meer in te herkennen is. Het gaat in dit boek wel over treinsporen, dus wie denkt dat'ons'gebied, met de dat de tramlijn van Alkmaar naar Amsterdam er ook in voorkomt, kan dus bedrogen uitkomen. Heel veel kleinere lijnen concentreerden zich in het zuiden en oosten van ons land. Het meest dichtbij is de lijn van Santpoort-Noord naar IJmuiden. Dit maakt het boek echter beslist niet minder interessant. Wie na het boek nog niet genoeg gezien heeft, kan ook nog naar de website www.rail- trash.nl. Op deze site nog veel meer info over verdwenen spoorlijnen in Nederland. ’’W, ■■■fl L /.'n. 'SHtitcvzs ir.’*' I 1*9 r m L U I IV111121V r 'Vit Boekbespreking: Atlas van de verDWENEN spoorlijnen in Nederland i Ili

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2017 | | pagina 19