w'trsr
'-Bruin
1933;
1635-
I 26
19
/e pol-
inwin-
vartier,
Gré de
en Jan
Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland
Uitgeverij WBooks 34.95
z
stuk
en en
zijn
el de
•n die
ar een
toen
r nog
water
nieu-
n, na
an dit
histo-
i huis
t SIN-
weer
gevel
?e een
?n wa-
Al weer een tijdje geleden dat we in De Kroniek een boek bespraken, maar deze is toch
wel de moeite waard. Dit heeft zich vertaald in het feit dat - ondanks dat het hier mis
schien een niche-onderwerp betreft - inmiddels de derde druk is verschenen sinds de
presentatie in juni 2016. Een grootformaat boek, boordevol afbeeldingen.
De foto op de omslag zet al gelijk de
toon: een met gras begroeide spoor
lijn met een roestig, kromgebogen
Andreaskruis. Het is kenmerkend voor
het boek. Nederland heeft nogal wat
lijntjes gehad. Vaak niet meer dan
boemeltjes, die of naar verloop van
tijd zijn ingebed in het NS-gebeuren,
of niet langer rendabel bleken. In het
eerste geval is er niets meer van terug
te vinden, maar in het laatste geval
des te meer. Tot vreugde van de au
teurs Michiel ten Broek en Victor Lan-
sink is men in het opruimen van oude
lijnen niet bepaald grondig te werk
gegaan. Vooral 'sporoloog' Lansink
heeft honderden relicten (zelf spreekt
hij van railicten) uit vervlogen tijden
op de gevoelige plaat vast weten te
leggen en ook hoe bv. oude stations
gebouwen soms zijn opgewaardeerd
tot woningen. Geholpen door o.a.
beeldmateriaal van het spoorwegmuseum en het Utrechts Archief is dit unieke naslag
werk tot stand gekomen.
In totaal behandelt het boek 29 locaties door heel Nederland. Het laat prachtig zien hoe
tracés liepen, floreerden en ook zomaar weer verdwenen. Want dat gebeurt steeds meer,
of men restaureert het zodanig dat de 'oude snit' er bijna niet meer in te herkennen is.
Het gaat in dit boek wel over treinsporen, dus wie denkt dat'ons'gebied, met de dat de
tramlijn van Alkmaar naar Amsterdam er ook in voorkomt, kan dus bedrogen uitkomen.
Heel veel kleinere lijnen concentreerden zich in het zuiden en oosten van ons land. Het
meest dichtbij is de lijn van Santpoort-Noord naar IJmuiden. Dit maakt het boek echter
beslist niet minder interessant.
Wie na het boek nog niet genoeg gezien heeft, kan ook nog naar de website www.rail-
trash.nl. Op deze site nog veel meer info over verdwenen spoorlijnen in Nederland.
’’W,
■■■fl
L
/.'n.
'SHtitcvzs
ir.’*'
I
1*9
r m
L U I IV111121V r
'Vit
Boekbespreking: Atlas van de verDWENEN spoorlijnen in Nederland
i
Ili