Timmerman Stefan Witteman inspecteert de vogel men kon inga man had ook Elzinga behoefte aan een vorm van vrije expressie, en wilde hij niet in een soort keurslijf geduwd worden. Iets waar door de opdrachtgever niet moeilijk over werd gedaan. betalen van de rekening - met een toch wel ander eindgetal als de rekening uit'61- had hij natuurlijk geen zeggenschap meer. zien- ijken ïrap- rend vol- >asis- een Deze ime- 2016 In het voorjaar van 1999 kwam de vo gel gereed. Deze keer wel een steiger, en eind mei werd de klus geklaard. Het beest kreeg zijn oude vertrouwde bruine kleur, met een toevoeging. Lense Elzinga kwam hier pas een paar weken later achter, toen hij langs het pand liep en werd aangespro ken door de bewoner "Kijk", riep deze terwijl hij enthousiast om hoog wees "we hebben hem een finishing touch gegeven". Elzinga keek om hoog en zag tot zijn schrik dat de klauwen en de snavel een knalgele kleur hadden gekregen. "Afschuwelijk" was het enige wat hij wist uit te brengen. Meer kon hij er niet van zeggen. Met het In augustus 2016 kwam (het pand) de Arend in de steigers te staan voor een schilderbeurt. Ondergetekende kreeg toe stemming van eigenaar Ronald Geerlings om die steiger te beklimmen en de vogel eens van dichtbij te bekijken. Boven liep ook timmerman Stefan Witteman, die net bezig was de nodige herstelwerkzaamhe den uit te voeren. Witteman, al twee jaar bezig om het huis op traditionele wijze in haar oude luister te herstellen, keek zor gelijk. De creatie van Lense Elzinga had duidelijk last gehad van weer en wind in de zeventien jaar dat ze over het oude centrum van De Rijp uitkeek. De stroken meranti, destijds verlijmd en in een zwa re pers tot één massief blok samenge- leen naar raaid. nan

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 9