Cornells de Jong en Lense Elzinga bekijken het eindresultaat x Materiaalkeuze met een de eerdergenoemde dodo ont stond. Zoals gezegd werd de vogel dus naar beneden gehaald, en in 1998 besloot men een nieuwe te laten hakken. Via Cor- nelis de Jong werd een beeldhouwer ge zocht en gevonden. Het werd de Rijper kunstenaar Lense Elzinga. Afgesproken werd dat een zeearend model zou gaan staan, zodat er deze keer geen twijfel mo gelijk zou zijn wat er op het dak van Rech- testraat 78 kwam te staan. Daarvoor ging Elzinga naar diverse dieren tuinen, waar hij uiteindelijk niet vond wat hij zocht. In museum Naturalis in Leiden had hij meer succes. Daar werden in een kamertje vijf opgezette zeearenden neer gezet, die hij naar hartenlust kon fotogra feren. Aan de hand van deze foto's werden er schetsen en bouwtekeningen gemaakt. De aangehouden schaal (ware grootte) bleek perfect voor tussen het fronton. Anders dan dat de meeste van u zullen denken, wordt een houten beeld bijna nooit uit één blok hout gehakt. Dit heeft te maken met de zgn. draad van het hout. Deze gaat (bij een blok uit één stuk) steeds dezelfde kant op. Dit bemoeilijkt het hak- proces, en scheurvorming is een constant gevaar. Om dit voor te zijn, werd er in dit geval voor gekozen om stroken rood Me- ranti watervast te verlijmen, zodat er een massief blok hout van 40x40x80 cm. ont stond. Daarbij werd er steeds op gelet dat, bij verlijming van de ene strook tegen de andere, dit in tegengestelde richting ge beurde. Zo werd inscheuren tegengegaan. In september 1998, na het gereedkomen van de definitieve bouwtekeningen, kon het hakken aanvangen. Lense Elzinga I bleek een man doet aan de basis makelaar. Deze

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 8