■ïi
De Rechtestraat met de
arend, vóór 1900. De wei
nig sierlijke vorm riep ken
nelijk associaties met een
dodo op.
hij soms dingen wegliet of juist aanbracht.
Saillant detail op deze aquarel is wel de in
het midden van het pand afgebeelde voor
deur. Lastig te zeggen of dit ook onder die
artistieke vrijheid viel, of dat dit werkelijk
zo was. Spaarman gaf de vogel echter wel
al haar bruine kleur.
Een voorzichtige conclusie is dus dat er
vanaf het derde kwart van de 19e eeuw tot
begin jaren zestig altijd een vogel op het
pand gestaan heeft. Hoe vaak het beest in
die pakweg 80 jaar vervangen is, blijft on
bekend.
Cornelis de Jong en de arend
Toen Cornelis de Jong in
diezelfde jaren zestig Rech
testraat 78 kocht, had hij ei
genlijk wel andere dingen
aan zijn hoofd dan het wel
en wee van die vogel op zijn
dak. De woning liep, net als
veel andere woningen in het
dorp, op haar laatste benen.
De slopers die indertijd door
De Rijp reden, rekenden zich,
min of meer aangemoedigd
door de gemeente, al han
denwringend rijk.
Ook de vogel liep op zijn laat
ste benen, en kennelijk was
dat voor De Jong de aanlei
ding om in september 1961
een brief naar ene G. Brucker
van het molenmuseum in
Koog aan de Zaan te sturen.
Hierin vraagt hij om een prijs
opgave voor het hakken van
een nieuwe arend. Brucker schrijft een
paar weken later terug dat hij de opdracht
wel wil aanvaarden, maar twijfelt over de
houtkeuze. Ook vindt hij het moeilijk een
prijs af te maken. Uiteindelijk wil hij het
doen voor fl. 350 gulden, exclusief hout.
Cornelis de Jong vond dat waarschijnlijk
aan de lage kant, want uit zichzelf biedt hij
de beeldhouwer fl. 175 gulden meer aan
hakloon. Brucker antwoordt daarop in een
brief uit december van datzelfde jaar dat
hij akkoord gaat.
5
i