werd over het algemeen goed verstaan. De toegekende cijfers waren 9-6 en 5.
Rekenen
Met de jongens werden behandeld de oppervlakken van rechthoeken, driehoeken, trape
zium, scheefhoeken, veelhoeken en cirkels; de inhoudsberekening, de percent, de winst
en verliesrekening. Tal van vraagstukken aan het dagelijksch leven ontleend werden
gemaakt, ook vraagstukken stukken over de Rijkspostspaarbank, Personeele belasting,
FranschEngelsch en Duitsch geld.
Bovendien werden eenige lessen besteed aan het inrichten van eene eenvoudige admi
nistratie, Weekboekje voor het huishouden, Dagboek en Kasboek. Het uit het hoofd re
kenen liet bij ene der leerlingen veel te wenschen over. Het schriftelijk rekenen gaf iets
betere uitkomsten. De toegekende cijfers voor dit vak waren 9-6-5
Kennis der Natuur
Behandeld werden: Enkele gassen: stikstof, zuurstof, koolzuur, waterstof, waterdamp in
verband met de ademhaling en de verbranding. De lichaamswarmte, de warmtebron
nen, de uitstraling van warmte, de kleeding. De aarappel als volksvoedsel en de fabricatie
van aardappelmeel, stroop, stijfsel. De eischen van goed drinkwater en de zindelijkheid
op spijzen en dranken en op ons lichaam, in verband met de reiniging en de strijd tegen
zieken. Het behandelde werd gewoonlijk schriftelijk gereproduceerden zoo doenlijk door
eenvoudige proeven toegelicht. De resultaten waren in cijfers: 7-6-6.
Geschiedenis
Bij dit vak werden behandeld: Ons Vorstenhuis, de Grondwet, de Ministers, de Raad van
State, de Staten-Generaal, het bestuur der gemeente, de gemeente-ambtenaren, gem.
belastingen, Burgerlijken Stand, Mandaten, enz. Het tot stand komen van wetten en en
kele rechten der Tweede Kamer, de Burgemeester, de Commissaris. Over het algemeen
kan ondergetekende, evenmin als andere jaren, constateren, dat er groote animo bij de
leerlingen voor dit vak bestaat. De leerstof is niet bijzonder boeiend en ligt ook wel wat
buiten hun "kring" Er blijft dan ook weinig van hangen. De toegekende cijfers waren: 7-5
1/2-5.
De lessen werden doorgeene autoriteiten bezocht.
Bij het einde van dit verslag meent ondergetekende er nogmaals op te moeten wijzen,
dat zoo dit eenigszins mogelijk is, die leerlingen behooren te worden geweerd, welke
geen voldoende lager onderwijs hebben ontvangen. Hunne aanwezigheid werkt vertra
gend op de vorderingen der anderen, die in betere condities verkeeren.
Aldus opgemaakt door het hoofd der L.S. te Driehuizen, den 10 Februari 1916
J.Ver meer
28