werd over het algemeen goed verstaan. De toegekende cijfers waren 9-6 en 5. Rekenen Met de jongens werden behandeld de oppervlakken van rechthoeken, driehoeken, trape zium, scheefhoeken, veelhoeken en cirkels; de inhoudsberekening, de percent, de winst en verliesrekening. Tal van vraagstukken aan het dagelijksch leven ontleend werden gemaakt, ook vraagstukken stukken over de Rijkspostspaarbank, Personeele belasting, FranschEngelsch en Duitsch geld. Bovendien werden eenige lessen besteed aan het inrichten van eene eenvoudige admi nistratie, Weekboekje voor het huishouden, Dagboek en Kasboek. Het uit het hoofd re kenen liet bij ene der leerlingen veel te wenschen over. Het schriftelijk rekenen gaf iets betere uitkomsten. De toegekende cijfers voor dit vak waren 9-6-5 Kennis der Natuur Behandeld werden: Enkele gassen: stikstof, zuurstof, koolzuur, waterstof, waterdamp in verband met de ademhaling en de verbranding. De lichaamswarmte, de warmtebron nen, de uitstraling van warmte, de kleeding. De aarappel als volksvoedsel en de fabricatie van aardappelmeel, stroop, stijfsel. De eischen van goed drinkwater en de zindelijkheid op spijzen en dranken en op ons lichaam, in verband met de reiniging en de strijd tegen zieken. Het behandelde werd gewoonlijk schriftelijk gereproduceerden zoo doenlijk door eenvoudige proeven toegelicht. De resultaten waren in cijfers: 7-6-6. Geschiedenis Bij dit vak werden behandeld: Ons Vorstenhuis, de Grondwet, de Ministers, de Raad van State, de Staten-Generaal, het bestuur der gemeente, de gemeente-ambtenaren, gem. belastingen, Burgerlijken Stand, Mandaten, enz. Het tot stand komen van wetten en en kele rechten der Tweede Kamer, de Burgemeester, de Commissaris. Over het algemeen kan ondergetekende, evenmin als andere jaren, constateren, dat er groote animo bij de leerlingen voor dit vak bestaat. De leerstof is niet bijzonder boeiend en ligt ook wel wat buiten hun "kring" Er blijft dan ook weinig van hangen. De toegekende cijfers waren: 7-5 1/2-5. De lessen werden doorgeene autoriteiten bezocht. Bij het einde van dit verslag meent ondergetekende er nogmaals op te moeten wijzen, dat zoo dit eenigszins mogelijk is, die leerlingen behooren te worden geweerd, welke geen voldoende lager onderwijs hebben ontvangen. Hunne aanwezigheid werkt vertra gend op de vorderingen der anderen, die in betere condities verkeeren. Aldus opgemaakt door het hoofd der L.S. te Driehuizen, den 10 Februari 1916 J.Ver meer 28

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 28