Aan Het College van Burgemeester en Weth. Van Zuid- en Noord-Schermer
Verslag over het Herhalings Onderwijs te Driehuizengedurende den cursus 1915-1916
volgens de verordering op het Herhalings Onderwijs.
Het onderwijs op de herhalingsschool ving aan op 5 October 1915 en eindigde den 8e Fe
bruari 1916, na 50 lessen, ieder van 2 uren.
De lessen begonnen met 4 leerlingen en eindigden met 3 leerlingen. Aan het onderwijs
namen deel: Grietje Wester, Gerrit Nool, Dirk de Heer en Jan de Heer.
Alle lessen werden trouw bijgewoond door G.Wester. D. de Heer en J. de Heer verzuimden
18 lessen, Gerrit Nool bezocht van de 34 lessen vóór 1 Januari er slechts 10 en kwam na
genoemde datum niet terug. De oorzaak van het te groot verzuim der beide leerlingen
de Heer was vooral deze, dat op eene der lesavonden tegelijk godsdienstonderwijs werd
gegeven, waaraan door hen werd deelgenomen.
Over het gedrag der leerlingen viel niet te klagen. De aanleg en in verband daarmede, de
vorderingen der leerlingen, liepen zeer uiteenwaardoor het niet mogelijk was, ze gelijk
tijdig onderwijs te geven in rekenen, maar daarvoor 3 klassen te vormen, terwijl bij het
onderwijs in Nederansche Taal rekening moest gehouden worden met de omstandigheid
daar eene der leerlingen de cursus voor de 2e maal volgde. In hoofdzaken werd behan
deld, wat het leerplan dienaangaande van de verschillende leervakken bepaalt.
Nederlansche Taal
Iedere week werd een dictee opgegevenom het zuivere schrijven onzer taal te bevorde
ren. De resultaten waren slechts van 1 leerling zeer goed, van de overige slecht of nau
welijks voldoende. Van eene der leerlingen, die nooit de 6e klasse had doorloopen, ver
wonderde hem dat niet, maar van 2 anderen, die elders het onderwijs voldoende hadden
gevolgd, was die achterlijkheid verbazingwekkend, daar in hoogst eenvoudige woord
vormen zelfs fouten werden gemaakt.
Voor de opstellen over eenvoudige onderwerpen geldt dezelfde opmerking. Met het
schrijven van brieven, briefkaarten, postwissels, nota's, adreskaarten, kwitanties, convo
caties was het iets beter gesteld. Verder werden ook adressen, circulaires, borgtochten,
schuldbekentenissen, getuigschriften, publicaties, volmachten enz. behandeld. Bij het
einde van den cursus kon voor Taal éénmaal het cijfer 8 en tweemaal het cijfer 5 worden
toegekend.
Lezen
De lesstof had hoofdzakelijk de strekking uitbreiding van kennis over onderwerpen op
aardrijkskundig gebied en ontwikkeling van het gevoel voor het redelijk schoone en goe
de in het karakter. De vaardigheid in het technisch lezen was bij eene der leerlingen zeer
goed, bij een andere voldoende, bij een derde even voldoende. De inhoud van het geleze-
ne werd over het algemeen goed verstaan. De toegekende cijfers waren 9-6 en 5.