Aan Het College van Burgemeester en Weth. Van Zuid- en Noord-Schermer Verslag over het Herhalings Onderwijs te Driehuizengedurende den cursus 1915-1916 volgens de verordering op het Herhalings Onderwijs. Het onderwijs op de herhalingsschool ving aan op 5 October 1915 en eindigde den 8e Fe bruari 1916, na 50 lessen, ieder van 2 uren. De lessen begonnen met 4 leerlingen en eindigden met 3 leerlingen. Aan het onderwijs namen deel: Grietje Wester, Gerrit Nool, Dirk de Heer en Jan de Heer. Alle lessen werden trouw bijgewoond door G.Wester. D. de Heer en J. de Heer verzuimden 18 lessen, Gerrit Nool bezocht van de 34 lessen vóór 1 Januari er slechts 10 en kwam na genoemde datum niet terug. De oorzaak van het te groot verzuim der beide leerlingen de Heer was vooral deze, dat op eene der lesavonden tegelijk godsdienstonderwijs werd gegeven, waaraan door hen werd deelgenomen. Over het gedrag der leerlingen viel niet te klagen. De aanleg en in verband daarmede, de vorderingen der leerlingen, liepen zeer uiteenwaardoor het niet mogelijk was, ze gelijk tijdig onderwijs te geven in rekenen, maar daarvoor 3 klassen te vormen, terwijl bij het onderwijs in Nederansche Taal rekening moest gehouden worden met de omstandigheid daar eene der leerlingen de cursus voor de 2e maal volgde. In hoofdzaken werd behan deld, wat het leerplan dienaangaande van de verschillende leervakken bepaalt. Nederlansche Taal Iedere week werd een dictee opgegevenom het zuivere schrijven onzer taal te bevorde ren. De resultaten waren slechts van 1 leerling zeer goed, van de overige slecht of nau welijks voldoende. Van eene der leerlingen, die nooit de 6e klasse had doorloopen, ver wonderde hem dat niet, maar van 2 anderen, die elders het onderwijs voldoende hadden gevolgd, was die achterlijkheid verbazingwekkend, daar in hoogst eenvoudige woord vormen zelfs fouten werden gemaakt. Voor de opstellen over eenvoudige onderwerpen geldt dezelfde opmerking. Met het schrijven van brieven, briefkaarten, postwissels, nota's, adreskaarten, kwitanties, convo caties was het iets beter gesteld. Verder werden ook adressen, circulaires, borgtochten, schuldbekentenissen, getuigschriften, publicaties, volmachten enz. behandeld. Bij het einde van den cursus kon voor Taal éénmaal het cijfer 8 en tweemaal het cijfer 5 worden toegekend. Lezen De lesstof had hoofdzakelijk de strekking uitbreiding van kennis over onderwerpen op aardrijkskundig gebied en ontwikkeling van het gevoel voor het redelijk schoone en goe de in het karakter. De vaardigheid in het technisch lezen was bij eene der leerlingen zeer goed, bij een andere voldoende, bij een derde even voldoende. De inhoud van het geleze- ne werd over het algemeen goed verstaan. De toegekende cijfers waren 9-6 en 5.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 27