Waarschijnlijk liepen de meeste kinderen van buiten het dorp wel tussen de mid dag naar huis. Als in 1916 de oude school wordt afgebroken en de nieuwe nog ge bouwd moet worden, krijgen de leerlin gen les in de kerk. In ruil voor deze gunst van het kerkbestuur is overeengekomen dat het kerkhof op kosten van de gemeen te zal worden opgehoogd. De kosten hier voor worden geraamd op fl. 100. Ook honderd jaar geleden moet er jaarlijks een leerplan worden ingediend. Het les rooster van toen geeft inzicht in de vakken die worden onderwezen en de uren die er aan worden besteed. De meisjes krijgen bijvoorbeeld 25 uur les en de jongens 22 uur. Dit verschil wordt veroorzaakt door de lessen in nuttige handwerken, die alleen door meisjes worden gevolgd. Dit bete kent overigens niet dat de jongens vrij zijn, zij worden geacht zelfstandig stille werk zaamheden te verrichten als bv. cijferen en schrijven. De schooltijden zijn van 9.00 -12.00 uur en van 13.00 -15.00 schrijf- i'iWitiW>J Piimmffi<l i uur. Bij gunstig weer hebben de jongste leerlingen in de och tend een buitenpau ze. Populaire spelle tjes zijn bijvoorbeeld knikkeren, bikkelen, rennen achter de hoepel ofte kijken wie het verst kan stelt lopen. Het onderwijzen in lezen en schrijven wordt gezien als de belangrijkste taak van de leerkracht. Het zijn de eerste verplichte leervakken volgens de nieuwe schoolwet. In het leerplan begint het taalonderwijs onderwijs geschiedt in de eerste twee leerjaren uitsluitend op de ei. Het schrijven op papier begint in het derdejaar, met potlood. In de hogere klas sen wordt ook met inkt geschreven. Met kroontjespen, inktpot en de onmisbare inktlap. Het rekenen begint in de 1e klas. Het ken nen van de tafels van 1 tot 10 is zeer be langrijk. De hoogste klassen leren het re kenen met gewichten, procenten en winst en verliesrekeningen. Als leermiddelen dienen onder andere het telraam, en leg- stokjes. Aardrijkskunde begint in de 3e klas met kennis over de naaste omgeving. Het 4e leerjaar uitgebreid tot de provincie Noord-Holland. In de 5e klas volgt heel Nederland en in de hoogst klas worden verschillende landen van Europa en de Ne derlandse kolonie Oost-lndië behandeld. Geschiedenisles is voor de hoogste klassen met veel aandacht voor het memoriseren van jaartallen. Door de kinderen ervaren als het eindeloos opdreunen van rijtjes, die ater tot op hoge leeftijd gereproduceerd kunnen worden. In de zesde klas worden de staatsinstellingen behandeld. De meisjes krijgen veel schooluren les in het vak Nuttige Handwerken, een vak dat behoort tot de taak van de schooljuffrouw. In de 1e klas leren zij de grondbeginselen van het breien, in het 2e leerjaar het breien van kousen 'op vier pennen'. Het derde jaar leren de inmiddels acht- en negen jarige meisjes het breien van de borstrok. 25 tffi* tó mUMi u 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 25