Waarschijnlijk liepen de meeste kinderen
van buiten het dorp wel tussen de mid
dag naar huis. Als in 1916 de oude school
wordt afgebroken en de nieuwe nog ge
bouwd moet worden, krijgen de leerlin
gen les in de kerk. In ruil voor deze gunst
van het kerkbestuur is overeengekomen
dat het kerkhof op kosten van de gemeen
te zal worden opgehoogd. De kosten hier
voor worden geraamd op fl. 100.
Ook honderd jaar geleden moet er jaarlijks
een leerplan worden ingediend. Het les
rooster van toen geeft inzicht in de vakken
die worden onderwezen en de uren die er
aan worden besteed. De meisjes krijgen
bijvoorbeeld 25 uur les en de jongens 22
uur. Dit verschil wordt veroorzaakt door de
lessen in nuttige handwerken, die alleen
door meisjes worden gevolgd. Dit bete
kent overigens niet dat de jongens vrij zijn,
zij worden geacht zelfstandig stille werk
zaamheden te
verrichten als
bv. cijferen en
schrijven. De
schooltijden zijn
van 9.00 -12.00 uur
en van 13.00 -15.00
schrijf-
i'iWitiW>J Piimmffi<l
i
uur. Bij gunstig weer
hebben de jongste
leerlingen in de och
tend een buitenpau
ze. Populaire spelle
tjes zijn bijvoorbeeld
knikkeren, bikkelen,
rennen achter de
hoepel ofte kijken wie het verst kan stelt
lopen.
Het onderwijzen in lezen en schrijven
wordt gezien als de belangrijkste taak van
de leerkracht. Het zijn de eerste verplichte
leervakken volgens de nieuwe schoolwet.
In het leerplan begint het taalonderwijs
onderwijs geschiedt in de
eerste twee leerjaren uitsluitend op de
ei. Het schrijven op papier begint in het
derdejaar, met potlood. In de hogere klas
sen wordt ook met inkt geschreven. Met
kroontjespen, inktpot en de onmisbare
inktlap.
Het rekenen begint in de 1e klas. Het ken
nen van de tafels van 1 tot 10 is zeer be
langrijk. De hoogste klassen leren het re
kenen met gewichten, procenten en winst
en verliesrekeningen. Als leermiddelen
dienen onder andere het telraam, en leg-
stokjes.
Aardrijkskunde begint in de 3e klas met
kennis over de naaste omgeving. Het
4e leerjaar uitgebreid tot de provincie
Noord-Holland. In de 5e klas volgt heel
Nederland en in de hoogst klas worden
verschillende landen van Europa en de Ne
derlandse kolonie Oost-lndië behandeld.
Geschiedenisles is voor de hoogste klassen
met veel aandacht voor het memoriseren
van jaartallen. Door de kinderen ervaren
als het eindeloos opdreunen van rijtjes, die
ater tot op hoge leeftijd gereproduceerd
kunnen worden. In de zesde klas worden
de staatsinstellingen behandeld.
De meisjes krijgen veel schooluren les in
het vak Nuttige Handwerken, een vak dat
behoort tot de taak van de schooljuffrouw.
In de 1e klas leren zij de grondbeginselen
van het breien, in het 2e leerjaar het breien
van kousen 'op vier pennen'. Het derde jaar
leren de inmiddels acht- en negen jarige
meisjes het breien van de borstrok.
25
tffi* tó mUMi
u
1