In diverse verslagen wordt meester Ver
meer een streng, doch rechtvaardig per
soon genoemd en een goede onderwijzer.
Natuurlijk is hij streng en eist respect en
gezag, dat wordt door ouders en omge
ving van hem verwacht. Ook past het bij
mmm I
zijn functie en tijdsgeest dat hij netjes
gekleed, in pak met stropdas, voor de
klas staat. Hij is als notabele betrokken bij
menige vereniging in het dorp en omge
ving. Zo is hij onder andere secretaris van
de wijkverpleging, lid der Commissie van
Toezicht op het Lager Onderwijs, kerk
voogd der hervormde gemeente te Drie
huizen en voorzitter van toneelvereniging
"Nut en Genoegen". Ook is hij ruim 25 jaar
voorzitter van de afdeling Alkmaar-buiten,
van het Nederlands Onderwijzers Genoot
schap. Hij brengt zijn tijd duidelijk niet 'in
ledigheid'door.
n 1916, bij de bouw van de school, is me
juffrouw Alida Noordeloos uit Enkhuizen
onderwijzeres van de lagere klassen. Lang
blijft zij niet, in 1917 dient zij reeds haar
ontslag in. Het is in die tijd niet verplicht,
maar wel gebruikelijk dat onderwijzeres
sen ontslag nemen als zij gaan trouwen.
Of dit ook de reden is voor ontslag van
mejuffrouw Noordeloos, is niet bekend.
Verschillende onderwijzeressen staan de
jaren daarop voor de klas.
In 1923 dient Gré Vermeer, de dochter van
meester Vermeer, een verzoek in om over
geplaatst te worden van Grootschermer
naar Driehuizen. Zij treedt in de voetspo
ren van haar vader en is in 1915 benoemd
als onderwijzeres. Zij krijgt toestemming
en werkt enige jaren samen met haar va
der op de dorpsschool.
Het onderwijs
Er is een onderwijzeres voor de eerste drie
klassen en de meester staat voor de hoog
ste klassen. De kinderen worden onderwe
zen in het lezen, schrijven en andere nuttig
gevonden vakken. Een kleuterschool is er
niet, de kinderen blijven thuis tot zij zes
jaar zijn. In 1901 is de leerplicht ingevoerd
en volgens deze wet moeten alle kinderen
van zes tot twaalf jaar een school bezoe
ken óf huisonderwijs krijgen. Het is niet
bekend of aan een kind uit Driehuizen en
omgeving huisonderwijs wordt gegeven,
zeer waarschijnlijk gaan alle kinderen ge
woon naar school. Zij komen zowel uit het
dorp als uit de naaste omgeving. Gemeen
ten zijn bevoegd het grondgebied van
de gemeente in schoolwijken te verdelen
vanuit het belang van een doelmatige
spreiding van leerlingen over de openbare
scholen. Ook de scholen van Grootscher
mer en Driehuizen krijgen zo hun eigen
wijken toebedeeld. Deze indeling wordt
niet zondermeer door alle ouders en ook
23
- V.>
-•
-
I
m