In diverse verslagen wordt meester Ver meer een streng, doch rechtvaardig per soon genoemd en een goede onderwijzer. Natuurlijk is hij streng en eist respect en gezag, dat wordt door ouders en omge ving van hem verwacht. Ook past het bij mmm I zijn functie en tijdsgeest dat hij netjes gekleed, in pak met stropdas, voor de klas staat. Hij is als notabele betrokken bij menige vereniging in het dorp en omge ving. Zo is hij onder andere secretaris van de wijkverpleging, lid der Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs, kerk voogd der hervormde gemeente te Drie huizen en voorzitter van toneelvereniging "Nut en Genoegen". Ook is hij ruim 25 jaar voorzitter van de afdeling Alkmaar-buiten, van het Nederlands Onderwijzers Genoot schap. Hij brengt zijn tijd duidelijk niet 'in ledigheid'door. n 1916, bij de bouw van de school, is me juffrouw Alida Noordeloos uit Enkhuizen onderwijzeres van de lagere klassen. Lang blijft zij niet, in 1917 dient zij reeds haar ontslag in. Het is in die tijd niet verplicht, maar wel gebruikelijk dat onderwijzeres sen ontslag nemen als zij gaan trouwen. Of dit ook de reden is voor ontslag van mejuffrouw Noordeloos, is niet bekend. Verschillende onderwijzeressen staan de jaren daarop voor de klas. In 1923 dient Gré Vermeer, de dochter van meester Vermeer, een verzoek in om over geplaatst te worden van Grootschermer naar Driehuizen. Zij treedt in de voetspo ren van haar vader en is in 1915 benoemd als onderwijzeres. Zij krijgt toestemming en werkt enige jaren samen met haar va der op de dorpsschool. Het onderwijs Er is een onderwijzeres voor de eerste drie klassen en de meester staat voor de hoog ste klassen. De kinderen worden onderwe zen in het lezen, schrijven en andere nuttig gevonden vakken. Een kleuterschool is er niet, de kinderen blijven thuis tot zij zes jaar zijn. In 1901 is de leerplicht ingevoerd en volgens deze wet moeten alle kinderen van zes tot twaalf jaar een school bezoe ken óf huisonderwijs krijgen. Het is niet bekend of aan een kind uit Driehuizen en omgeving huisonderwijs wordt gegeven, zeer waarschijnlijk gaan alle kinderen ge woon naar school. Zij komen zowel uit het dorp als uit de naaste omgeving. Gemeen ten zijn bevoegd het grondgebied van de gemeente in schoolwijken te verdelen vanuit het belang van een doelmatige spreiding van leerlingen over de openbare scholen. Ook de scholen van Grootscher mer en Driehuizen krijgen zo hun eigen wijken toebedeeld. Deze indeling wordt niet zondermeer door alle ouders en ook 23 - V.> -• - I m

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 23