Het Verstoep-logo was het blijkbaar niet echt naast de deur. De opdrachtgever van de brug was Rijks waterstaat, iets wat garantie geeft tot bij na in de eeuwigheid. Rijkswaterstaat had namelijk de neiging om alles drie keer zo zwaar uit te voeren dan bijvoorbeeld de Provincie. Mijn vader, die vroeger heibaas was, vertelde eens dat hij opeen werk van laatstgenoemde een keer zijn vraagtekens zette bij de dikte van de betonnen palen. De uitvoerder in kwestie keek mijn vader aan en zei begripvol: "Oh, je komt zeker net bij het Rijk vandaan...ben je ooit wel eens een brug van de Provincie tegengekomen die ver zakt is?" hebben aan de bouw van de brug. Niet helemaal waar, want er waren uit zonderingen. In een tijd dat Nederland nog maar een beperkt (snel)wegen- kende, ging men niet (zoals nu) elke avond naar huis. In plaats daarvan ging men 'in de kost'. n e t Pension Besse In het archief van de OHV zijn diverse foto's te vinden van de bouw van de brug. We hebben dit fotomateriaal te danken aan werklui die gedurende (vaak) langere tijd verbonden waren aan deze klus. Hoe ging dat toen? Aannemer Verstoep was zoals gezegd niet bepaald een lokaal bedrijf, en de midden stand van de dorpen in de directe omge ving zullen waarschijnlijk niets verdiend n West-Graftdijk, aan de Noorderstraat, stond de boerderij van Pieter Besse. In de Graftdijken en omgeving bekend als 'Pension Besse'. Een wat vreemd gevormd bouwsel, rechts onderaan de helling bij het viaduct in de N244. Pieter Besse runde het samen met zijn dochter Grietje, naast zijn boerenbedrijfje. Voor de brugwerkers dé ideale locatie; vanuit het raam van het pension had men zicht op de bouwplaats. Eind jaren negentig van de vorige eeuw heeft de familie Besse veel items geschonken aan de OHV, en kregen wij documenten ter in zage. Opa Pieter Besse achter de sjoel bak. 1967.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 7