Koogerpolder Vogelvlucht. I gen. In 1931 ontsnapte de passagiers van een autobus ternauwernood aan de dood toen de vlotbrug bij Koedijk het begaf en de bus in het Noordhollandsch kanaal te rechtkwam. Het was ook niet zo vreemd; de vlotbruggen konden hooguit vier ton aan, en die bij Kogerpolder officieel maar twee ton. Vooral vrachtwagens werden in rap tempo zwaarder en het was duidelijk dat er wat moest wat gebeuren. In juni 1959 zorgde een te zwaar beladen vrachtwagen dat het drijvende dek onder het aan het land vastliggende deel schoot, met een urenlange stremming tot gevolg. De voorbereidingen Zoals eerder gezegd, was met de bouw van de Beatrixbrug bij Knollendam al het e.e.a. in gang gezet, en na de voltooiing stootte men door. Er werd een zgn. aarden baan aangelegd, met de bedoeling daarop een tweebaansweg aan te leggen. Deze baan werd gefundeerd met zgn. zandpalen. Dit zijn diepe (geboorde) gaten, die opgevuld worden met grof, goed waterdoorlatend zand. Deze palen verkleinen de samen drukbaarheid van het veen, en het inklin ken van de bodem gaat een stuk sneller. Het is bijna niet meer voor te stellen, maar wat nu de Provinciale weg Wormerveer - West-Graftdijk (N246) is, was in die tijd gewoon weiland. Het woonhuis van de Boko-stallen (hoek Provinciale weg/Koger- polder) was toen het woonhuis van boer Meppen. Deze woning stond midden op de aan te leggen weg. Meppen was een man die wist wat hij wilde; pas na de no dige compensatie en/of grondruil, én het verrollen van zijn huis (deze was van hout, dus dat was te doen) ging hij akkoord. Er stond trouwens nog meer in de weg. Het in 1938 gesloten schoolgebouwtje stond er ook nog altijd, en om de brug te kunnen bouwen, moest ook hier de sloophamer in. Nadat op 9 september 1958 de bascu- lebrug werd aanbesteed, werd eind die maand met de bouw gestart. Het werk werd uitgevoerd door het uit Den Haag af komstige aannemersbedrijf Dirk Verstoep (later opgeslokt door Boskalis). Op 18 sep tember werd er een dekschuit volgeladen met keten en materieel, waar een sleep boot op 24 september mee aankwam in West-Graftdijk. Waar dit geladen werd, is onduidelijk, maar gezien de zes vaardagen 6 V* v' f

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 6