Koogerpolder
Vogelvlucht.
I
gen. In 1931 ontsnapte de passagiers van
een autobus ternauwernood aan de dood
toen de vlotbrug bij Koedijk het begaf en
de bus in het Noordhollandsch kanaal te
rechtkwam. Het was ook niet zo vreemd;
de vlotbruggen konden hooguit vier ton
aan, en die bij Kogerpolder officieel maar
twee ton. Vooral vrachtwagens werden in
rap tempo zwaarder en het was duidelijk
dat er wat moest wat gebeuren.
In juni 1959 zorgde een te zwaar beladen
vrachtwagen dat het drijvende dek onder
het aan het land vastliggende deel schoot,
met een urenlange stremming tot gevolg.
De voorbereidingen
Zoals eerder gezegd, was met de bouw van
de Beatrixbrug bij Knollendam al het e.e.a.
in gang gezet, en na de voltooiing stootte
men door. Er werd een zgn. aarden baan
aangelegd, met de bedoeling daarop een
tweebaansweg aan te leggen. Deze baan
werd gefundeerd met zgn. zandpalen. Dit
zijn diepe (geboorde) gaten, die opgevuld
worden met grof, goed waterdoorlatend
zand. Deze palen verkleinen de samen
drukbaarheid van het veen, en het inklin
ken van de bodem gaat een stuk sneller.
Het is bijna niet meer voor te stellen, maar
wat nu de Provinciale weg Wormerveer
- West-Graftdijk (N246) is, was in die tijd
gewoon weiland. Het woonhuis van de
Boko-stallen (hoek Provinciale weg/Koger-
polder) was toen het woonhuis van boer
Meppen. Deze woning stond midden op
de aan te leggen weg. Meppen was een
man die wist wat hij wilde; pas na de no
dige compensatie en/of grondruil, én het
verrollen van zijn huis (deze was van hout,
dus dat was te doen) ging hij akkoord. Er
stond trouwens nog meer in de weg. Het
in 1938 gesloten schoolgebouwtje stond
er ook nog altijd, en om de brug te kunnen
bouwen, moest ook hier de sloophamer in.
Nadat op 9 september 1958 de bascu-
lebrug werd aanbesteed, werd eind die
maand met de bouw gestart. Het werk
werd uitgevoerd door het uit Den Haag af
komstige aannemersbedrijf Dirk Verstoep
(later opgeslokt door Boskalis). Op 18 sep
tember werd er een dekschuit volgeladen
met keten en materieel, waar een sleep
boot op 24 september mee aankwam in
West-Graftdijk. Waar dit geladen werd, is
onduidelijk, maar gezien de zes vaardagen
6
V* v' f