stoelen met daarachter dubbele houten banken, die donkerbruin geverfd waren. Of het een ongeschreven wet was? Daar zaten de mannen en op de stoelen de vrouwen. Eventueel met hun kinderen. De kerk was groot genoeg om er honder den kerkgangers te kunnen herbergen. Misschien was dat in 1654 ook wel nodig, maar in de tijd dat mijn vader er de dien sten leidde, zaten er op zondag niet veel meer dan 25, soms 30 bezoekers. Het gedeelte voor de gaanderijen was al leen maar met fijn zand bestrooid. Het was geheel leeg, reden waarom het thuis de Sahara werd genoemd. Slechts zo nu en dan werd de Sahara gebruikt. Met kerstmis als er voor de kerstviering van de zondagschool een boom van een meter of tien stond. De leerlingen van de zondagschool zaten er omheen te wach ten op het moment, waarop de kadootjes uitgedeeld zouden worden. Ze keken meer naar de brandende kaarsjes dan dat ze luisterden naar de beide dominees (de hervormde Kastein en mijn vader), die de bij Kerstmis horende verhalen vertelden. Maar ook bij kerkelijke plechtigheden werd de Sahara gebruikt, zoals het aan nemen van de jongelieden die tot de ge meente toetraden. Die zaten daar dan in hun beste kleren pront naast elkaar met de voor hen sprekende dominee op steen worpafstand op de kansel. En, wat slechts zelden gebeurde, bij huwe lijksinzegeningen zaten bruid en bruide gom daar ook omgeven door hun familie. Mijn broer Jan is er in 1945 getrouwd met zijn Els. De oorlog was nog maar amper voorbij en het was de, zelfs voor doopsge zinden, meest sobere bruiloft, die ik ooit heb meegemaakt. Fotorolletjes om het gebeuren in foto's vast te leggen, waren er niet en drank was er nog minder. Wat dat betreft paste de Sahara wel als plaats voor een dergelijk gebeuren. Niet lang daarna werd de kerk definitief voor gebruik gesloten.De gemeente-op zichter Fien de Jong hadmijn vader al eerdergewaarschuwd, dat hij met de gevel waartegen de preekstoel was aangebracht, op een kwade zondag zo wel eens naar buiten zou kunnen tuimelen. De kerk werd in 1949 gesloopt en daamee was er geen Sahara meer in De Rijp. Hans Keuning 45

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 45