C. Kramer's truck. Onzeker of het hier de ingeleverde International betreft hem voorgingen waren: J. Saase, Jb. de Groot en A. Lakeman, met respectievelijk een 3-tons Chevrolet, een Fordson-tractor een 3-tons Ford. Kennelijk is het vorderen van vrachtwagens zelfs de bezetter iets te Wel wordt vermeld dat de Ortskomman- dant van Castricum bij zijn vlucht op 4 of 5 mei een bedrag van 6646,92 gulden overhandigd aan de plaatselijke gemeen teontvanger, met het verzoek dit bedrag door te geven aan de gemeente Schermer- horn als vergoeding voor 'door de Duitsers gestolen en gevor derde paarden en wagens' De ontvanger heeft het geld op 19 juli 1945 overhandigd aan waarnemend burgemeester Broersen. Deze had hier echter geen bevoegdheden gortig, want een schrijven van het Provin ciaal bestuur Noord-Holland laat zien dat Lakeman voor het inleveren van zijn Ford 2240 gulden vergoeding krijgt. Onduide lijk is wel wie dit uiteindelijk betaalde. Na de oorlog Na 5 mei 1945 braken er chaotische tijden aan. Opmerkelijk was dan ook de snel le brief op 2 juni 1945 aan de inmiddels nieuwe, waarnemend burgemeester van Schermerhorn, dhr. Broersen. Majoor Dekker, militair commissaris van het district Hoorn vraagt hierin om een opgave van alle door de Duitsers gevor derde paarden, auto's, fietsen, wagens, ra diotoestellen en boten. Met onderaan het verzoek aparte lijsten te maken en deze binnen een week in te leveren. Hoe dit verder is afgelopen en of de mensen ge- compenseerd zijn, wordt niet vermeld. 16,18 en zelfs 21 jaar oud, gingen gewoon mee, maar ik kan me voorstellen dat men niet 'het beste paard van stal' meenam naar die keuring. Of dit gecontroleerd werd, is ook onbekend. Wel verdwenen met de paarden vaak ook de karren, tuigen, halsters en lamoenen. Over vergoedingen is de berichtgeving niet eenduidig; volgens de één kreeg men niks, volgens de ander werd er wel degelijk betaald. In september 1944 werden er op de Noor dervaart drie vrachtauto's van de zuivelfa briek 'Neerlandia gevorderd, waarvan de chauffeurs eveneens meegenomen wer den. Een kleine maand voor de bevrijding kon C. Kramer zijn vrachtauto - een 'Internati onal '34' - ook inleveren. Lotgenoten die il l A

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 21