C. Kramer's truck. Onzeker of het hier de ingeleverde International betreft
hem voorgingen waren: J. Saase, Jb. de
Groot en A. Lakeman, met respectievelijk
een 3-tons Chevrolet, een Fordson-tractor
een 3-tons Ford. Kennelijk is het vorderen
van vrachtwagens zelfs de bezetter iets te
Wel wordt vermeld
dat de Ortskomman-
dant van Castricum
bij zijn vlucht op 4
of 5 mei een bedrag
van 6646,92 gulden
overhandigd aan de
plaatselijke gemeen
teontvanger, met het
verzoek dit bedrag
door te geven aan de
gemeente Schermer-
horn als vergoeding
voor 'door de Duitsers gestolen en gevor
derde paarden en wagens' De ontvanger
heeft het geld op 19 juli 1945 overhandigd
aan waarnemend burgemeester Broersen.
Deze had hier echter geen bevoegdheden
gortig, want een schrijven van het Provin
ciaal bestuur Noord-Holland laat zien dat
Lakeman voor het inleveren van zijn Ford
2240 gulden vergoeding krijgt. Onduide
lijk is wel wie dit uiteindelijk betaalde.
Na de oorlog
Na 5 mei 1945 braken er chaotische tijden
aan. Opmerkelijk was dan ook de snel
le brief op 2 juni 1945 aan de inmiddels
nieuwe, waarnemend burgemeester van
Schermerhorn, dhr. Broersen.
Majoor Dekker, militair commissaris van
het district Hoorn vraagt hierin om een
opgave van alle door de Duitsers gevor
derde paarden, auto's, fietsen, wagens, ra
diotoestellen en boten. Met onderaan het
verzoek aparte lijsten te maken en deze
binnen een week in
te leveren. Hoe dit
verder is afgelopen
en of de mensen ge-
compenseerd zijn,
wordt niet vermeld.
16,18 en zelfs 21 jaar oud, gingen gewoon
mee, maar ik kan me voorstellen dat men
niet 'het beste paard van stal' meenam
naar die keuring. Of dit gecontroleerd
werd, is ook onbekend.
Wel verdwenen met de paarden vaak ook
de karren, tuigen, halsters en lamoenen.
Over vergoedingen is de berichtgeving
niet eenduidig; volgens de één kreeg men
niks, volgens de ander werd er wel degelijk
betaald.
In september 1944 werden er op de Noor
dervaart drie vrachtauto's van de zuivelfa
briek 'Neerlandia gevorderd, waarvan de
chauffeurs eveneens meegenomen wer
den.
Een kleine maand voor de bevrijding kon
C. Kramer zijn vrachtauto - een 'Internati
onal '34' - ook inleveren. Lotgenoten die
il l A