De Kanaaldijkmet
in het midden de
timmerwerkplaats.
W?
schuit langs bij Beets en Leegwater, de
twee eendenboeren op Spijkerboor, om
een vrachtje schelpen te lossen. Daarna
vaart Klaas via het Noordhollandsch ka
naal naar Oost- en West-Graftdijk om ook
daar bij de eendenboeren een vrachtje
schelpen af te leveren.
Het Noordhollandsch kanaal, tussen 1819
en 1824 gegraven, was bedoeld om de
Amsterdamse haven beter bereikbaar te
maken voor zeeschepen. Door de open
stelling van het Noordzeekanaal, zo'n 50
jaar later, in 1876, heeft het Noord Hol
lands kanaal snel in betekenis ingeboet.
Het gebruik door zeeschepen vanuit Den
Helder met bestemming Amsterdam, viel
weg.
Als binnenvaartkanaal bleef het echter
van betekenis en ontwikkelden zich diver
se personen en vrachtdiensten. Langs het
kanaal ontstonden ettelijke los- en laad
plaatsen. Door de centrale ligging op de
kruising van het Noord Hollands kanaal, de
Knollendammervaart en de Beemsterring-
vaart, werd Spijkerboor zelfs een belang
rijke stapelplaats voor trekschuiten- en
beurtvaarders.
Ook in 1916, en met
name op de dinsdagen,
de veemarkt in Purme-
rend, is het op en rond
Spijkerboor een drukte
van belang.
Voorjaar 1916 heeft Pie-
ter Leegwater als hoofd
seingever een drukke en
spannende periode, met
weinig nachtrust, ach
ter de rug. Gedurende
de maanden januari en
februari viel er veel regen met vaak ook
een harde storm. Er heerst dan een zekere
spanning in het 'huisje onder de seinpaal'.
Meerdere keren per dag en ook in de nacht
liep Pieter naar buiten om de peilschaal in
de Knollendammervaart om af te lezen.
Dagen achtereen was het hoog water en
spande het erom of het 'peil'zou worden,
en het stopteken zou moeten worden ge
geven. Middels dit stopteken, stoppen de
poldergemalen met het uitmalen in de
Schermerboezem. Uiteindelijk heeft Pieter
dat jaar geen stopteken hoeven te geven.
Watersnood van 1916
Maar in diezelfde periode, januari en fe
bruari 1916, voltrokzich in Nederland rond
de Zuiderzee een watersnoodramp met in
Noord Holland 19 doden. Het begint in de
nacht van 13 op 14 januari 1916. Er raasde
een geweldige storm, die vanuit het zuid
westen naar het noordwesten trekt. Het
water in de nog open Zuiderzee, bereikt
een ongekende hoogte. Het stijgt bijna
drie meter boven NAP. De dijken, door
weekt door de zware regen van de afgelo-
15