Een gestaag vorderende bouw
Men begon dus in september 1958, en ge
pland was in januari 1960 klaar te zijn. Dat
ging dus niet lukken. De winters van 1959
en 1960 lieten van zich spreken, waardoor
het werk enige vertraging opliep. Vooral
januari 1960 was duimen draaien voor de
Het brugdeel ge
plaatst
werklieden. Beton was het hoofdbestand
deel, en dat gaat nu eenmaal niet samen
met vorst.
Op de afbeeldingen is te zien dat het om
een bouwwerk van formaat gaat. Het
brugdek werd in totaal 92 meter lang en
ruim 13 meter breed. In dat wegdek een
stalen brugdeel van meer dan 16 meter
lang, met daaraan een contragewicht dat
door de betonnen basculekelder nooit
meer daglicht heeft gezien.
Op 29 september 1959 was het betonwerk
zover gereed dat het grotendeels geklon
ken brugdeel - 'de klap' genaamd - er in-
getakeld kon worden. Hiervoor gebruikte
men een drijvende bok met dubbele giek,
omdat het gevaarte, zonder het contrage
wicht, al een slordige 100 ton woog. Ook
geen klusje van een uurtje; het scheep
vaartverkeer was bijna twee weken ge
stremd.
Niet alleen het autoverkeer had voordeel
van de brug, ook de scheepvaart plukte de
vruchten. Moest de vlotbrug nog voor elk
'wissewasje'open, de nieuwe basculebrug
was dermate hoog dat er veelal gewoon
onderdoor gevaren kon worden. En moest
de brug toch open, dan was het tijdsverlies
t.o.v. de vlotbrug, te verwaarlozen.
Het werk gereed
Op 20 april 1960 was het zo
ver, de bebording ging aan
de kant en de eerste auto's
konden over de brug. Er brak
nu een periode van afwerken
aan. Verstoep haalde ook
zijn statenmakers van ver;
H. Hilgerdenaar kwam heel
uit Den Bosch om hier de op
en afritten van de fietspaden
dicht te straten. Met de ope
ning werd er direct een begin
gemaakt met het slopen van
de vlotbrug. J.C. Sterkenburg, de uitvoer
der van Dirk Verstoep schreef hierover in
het gastenboek van Besse: "De oude brug
moet nog worden gesloopt'en er moet zo
veel mogelijk de oude rommel te verkocht
worden". In de aanbesteding was kennelijk
opgenomen dat de vlotbrug verviel aan
de aannemer. Waar een en ander heenge
gaan is, werd niet vermeld.
Op 8 juni werd de eerste keet afgebroken
en vijf dagen later was alles klaar om de
brug over te dragen aan Rijkswaterstaat.
De brug heden ten dage
Het gereedkomen van de brug zal - zeker
in het begin en voor het vrachtverkeer
- een enorme opsteker zijn geweest. De
situatie was echter nog verre van ide
aal: verkeer richting Purmerend moest
nog steeds door de Graftermeer of langs
Oost-Graftdijk. De S.W. 10 (nu N244) tus-
10