Een gestaag vorderende bouw Men begon dus in september 1958, en ge pland was in januari 1960 klaar te zijn. Dat ging dus niet lukken. De winters van 1959 en 1960 lieten van zich spreken, waardoor het werk enige vertraging opliep. Vooral januari 1960 was duimen draaien voor de Het brugdeel ge plaatst werklieden. Beton was het hoofdbestand deel, en dat gaat nu eenmaal niet samen met vorst. Op de afbeeldingen is te zien dat het om een bouwwerk van formaat gaat. Het brugdek werd in totaal 92 meter lang en ruim 13 meter breed. In dat wegdek een stalen brugdeel van meer dan 16 meter lang, met daaraan een contragewicht dat door de betonnen basculekelder nooit meer daglicht heeft gezien. Op 29 september 1959 was het betonwerk zover gereed dat het grotendeels geklon ken brugdeel - 'de klap' genaamd - er in- getakeld kon worden. Hiervoor gebruikte men een drijvende bok met dubbele giek, omdat het gevaarte, zonder het contrage wicht, al een slordige 100 ton woog. Ook geen klusje van een uurtje; het scheep vaartverkeer was bijna twee weken ge stremd. Niet alleen het autoverkeer had voordeel van de brug, ook de scheepvaart plukte de vruchten. Moest de vlotbrug nog voor elk 'wissewasje'open, de nieuwe basculebrug was dermate hoog dat er veelal gewoon onderdoor gevaren kon worden. En moest de brug toch open, dan was het tijdsverlies t.o.v. de vlotbrug, te verwaarlozen. Het werk gereed Op 20 april 1960 was het zo ver, de bebording ging aan de kant en de eerste auto's konden over de brug. Er brak nu een periode van afwerken aan. Verstoep haalde ook zijn statenmakers van ver; H. Hilgerdenaar kwam heel uit Den Bosch om hier de op en afritten van de fietspaden dicht te straten. Met de ope ning werd er direct een begin gemaakt met het slopen van de vlotbrug. J.C. Sterkenburg, de uitvoer der van Dirk Verstoep schreef hierover in het gastenboek van Besse: "De oude brug moet nog worden gesloopt'en er moet zo veel mogelijk de oude rommel te verkocht worden". In de aanbesteding was kennelijk opgenomen dat de vlotbrug verviel aan de aannemer. Waar een en ander heenge gaan is, werd niet vermeld. Op 8 juni werd de eerste keet afgebroken en vijf dagen later was alles klaar om de brug over te dragen aan Rijkswaterstaat. De brug heden ten dage Het gereedkomen van de brug zal - zeker in het begin en voor het vrachtverkeer - een enorme opsteker zijn geweest. De situatie was echter nog verre van ide aal: verkeer richting Purmerend moest nog steeds door de Graftermeer of langs Oost-Graftdijk. De S.W. 10 (nu N244) tus- 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2016 | | pagina 10